Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2009, 21:57   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Vandaar dat ik de kombinatie van solarwall met zonnepanelen zo interessant vond. En men beziet inderdaad veel te veel elk onderdeel afzonderlijk zonder de onderlinge beinvoeding. Dat door onachtzame isolatie of plaatsing van zonnepanelen men veel sneller dan "normaal" tot renovatie van zijn dakgebinte zal moeten overgaan ontsnapt dikwijls aan de aandacht. Ik heb nog zelden gehoord over hoe men de duurzaamheid van zijn dakgebinte kan behouden of verbeteren als het over isolatie of zonnepanelen gaat.


Paul
Komt er dan op neer en ik had nog zover niet gedacht zelfs, dat de versnelde herstellingskosten de besparing zullen teniet doen....uiteindelijk.

En dan nog een ander aspect dat me een beetje dwars zit.
Binnen enkele jaren zullen al die glasplaten grijs en grauw gaan zien van de kalkaanslag en ver-gronding van vuil.
Zonder enig goed onderhoud zelfs snel.
Wat hun rendement enorm zal doen verslechteren doordat er doodgewoon een laag van vuil en kalk bovenop zal zitten.

Nu dit kan men vermijden mits degelijk en regelmatig onderhoud...maar ik heb in mijn eigen bedrijf "onderhoud van zonnepanelen" toegevoegd en de vraag er naar is 0 komma 0. Niet dat dit mij kan schelen want ik doe het alleen maar vanwege een beetje extra publiciteit en aandacht trekkerij.
Maar het ethisch aspect binnen enkele jaren baart me wel zorgen inmiddels.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden