Discussie: Trump POTUS 2016!
Los bericht bekijken
Oud 22 november 2016, 19:48   #850
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) The British Empire, The US of A, ... 'rechtvaardig'?
Wel, vergelijk het met wat ervoor was. De Tocqueville lezen over de US is echt een oogopener. En vergelijk met de Scadinavische landen. Welke landen zijn nu de rijkste?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

2) Héél wat 'native societies', zowel in de Oude als in de Nieuwe Wereld, waren stukken 'rechtvaardiger' dan de veroveraars die het er nog steeds voor het zeggen hebben.
Dus opnieuw mijn vraag, geef eens een voorbeeld.

Ik zal eens een voorbeeld geven. De Aboriginals in Australië, de eerste kwamen daar aan ongeveer 70 000 jaar geleden. Maar het DNA van de huidige Aboriginals is daarmee niet verwant. >De huidige Aboriginals zijn 6000 jaar geleden vanuit India naar Australië gekomen. En hebben dus de oorspronkelijke bewoners uitgemoord.
De Engelsen hebben ongetwijfeld de Aboriginals serieus onderdrukt (waarvoor de verontschuldigingen hebben aangeboden), maar nooit uitgemoord.

Ik wil de misdaden van het Britse Empire niet goedpraten. Maar in veel van hun kolonies hebben ze barbaarse gewoonten zoals kannibalisme verboden. Hong Kong is nu nog altijd rijker dan China Mainland, ondanks dat het al sinds 1997 onder China valt.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden