Discussie: Islam en agressie
Los bericht bekijken
Oud 23 december 2019, 20:34   #60
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Heeft de film "the two popes" al gezien? Daar komt de pracht en praal van de Katholieke kerk anders goed tot uiting.
Ik hoef niet naar de bioscoop te gaan om vertrouwd te zijn met de pracht en praal van vele kerkgebouwen. Gewoon een paar straten inlopen en ik kan er volop van genieten. En niets van die pracht en praal zet mij ertoe aan te geloven. Geloof is nu eenmaal niet te koop.

Citaat:
toch is er verband tussen religie en armoede, beiden houden mekaar in stand.
Waarom? Omdat de mens graag het lot wil bedwingen en religie hen voor houdt dat dit kan, vaak niet in dit leven maar dan wel na je dood. Pervers, dat wel maar briljant als argument om armen vooral arm te houden.
Die neiging om het ( nood)lot te bedwingen zal ook aan de basis bij religie gelegen hebben, of hoe noemt u dat anders, bidden voor iets wat ontbreekt?
Ik hoop dat je zelf inziet dat er een tegenspraak in je verhaal schuilt:
1) de mens wil het lot bedwingen (i.c. de armoede overstijgen)
2) hij wordt geconfronteerd met een religie die - volgens jou - berusting predikt (i.c. berusten in de armoede)

Wat het christendom voorhoudt - want het is overduidelijk dat je niet over religie in het algemeen spreekt - is trouwens nog maar de vraag. Er is een hemelsbreed verschil tussen de predestinatieleer van Calvijn en de opvattingen over de mens als bewerktuigd met een vrije wil en een eigen verantwoordelijkheid voor zijn lotsbestemming.

Als het de mens te doen was om het noodlot te bedwingen, was religie allang verdwenen. Bidden en andere rituelen werken namelijk niet zo goed.

Citaat:
Dus ja geloof ontstond door onwetendheid en wil om het ' nood)lot te bedwingen, een nood waar macht en rijkdom zich mee verbond.
Zodra kennis toenam en armoede minder werd, stond religie op de helling, met lege kerken als resultaat.
Je verwart de crisis van de katholieke kerk in West-Europa met de situatie van religie in het algemeen. Het loont de moeite eens een aantal hedendaagse sociologen te raadplegen, zoals Peter L. Berger, die in de jaren '60 zowat de goeroe van de secularisatiethese was, maar daar, geconfronteerd met de feiten in zijn nieuwe vaderland (de VS), op teruggekomen is, of Grace Davie, die in meerdere boeken heeft aangetoond dat de "lege kerken" in West-Europa bepaald geen wereldwijde tendens weerspiegelen, ondanks de toename van welvaart en kennis.

Overigens impliceren "lege kerken" niets over religie als zodanig; wel over een bepaald instituut.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden