Discussie: De oneindigheid.
Los bericht bekijken
Oud 26 januari 2016, 09:33   #84
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Het oneindige aantal als synthese van eindeloosheid en oneindigheid.

Maar de eindeloosheid doet dan geen recht aan het begrip der oneindigheid als deze in de voorstelling eindig blijft en anderzijds toch de oneindigheid zou moeten bereiken.
Er is hier een paradox dat oneindig en eindeloos hetzelfde zijn (beide woorden drukken dan ook hetzelfde uit als niet eindig zijn), maar tevens verschillend zijn omdat de eindeloosheid de bewegende en rusteloze voorstelling blijft, maar toch de oneindigheid bedoelt te bereiken.
Denk ik bijvoorbeeld aan de oneindige ruimte, dan kan ik me de vraag stellen uit hoeveel kilometers of meters of lichtjaren de oneindigheid bestaat, dus uit hoeveel eindigheden de oneindigheid bestaat.
Het antwoord luidt dan: uit een oneindig aantal.
Aldus het bewijs dat oneindig niet alleen een begrip is, maar ook een getal, dus ook een begrip van het getal oneindig.
En het oneindige aantal is dan de synthese van de eindeloosheid enerzijds en de oneindigheid anderzijds, want het oneindige aantal drukt zowel de eindigheid uit als de oneindigheid.
De eindigheid is dan uitgedrukt in de aparte delen van de getalsmatigheid, dus bijvoorbeeld kilometers of lichtjaren, maar niet benoemd behoeft te zijn, maar wel in het begrip aantal geïmpliceerd is.
Dus als een oneindig aantal delen, die apart eindig zijn, maar als oneindig aantal ook oneindig zijn.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden