Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2010, 10:41   #1670
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Hiervoor heb ik uw oordeelsvermogen in twijfel getrokken. Nu trek ik uw oprechtheid in twijfel. U hoeft voor mij niet fier uw dromen te verdedigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ja. Sommigen toch.

Als iemand u de kracht geeft om won,deren te verichten tot en met het opwekken van doden, zou het mij niet verwonderen dat u deze persoon een goddelijke status toekent. Zeker, omdat dit niet het enige was dat Jezus deed.
Sommigen geloofden toch in de goddelijkheid van Jezus? Uw argument is dat het u niet zou verwonderen. Ja, daar kan ik niets tegen inbrengen natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Neen dat was al eerder. Petrus bijvoorbeeld noemt Jezus de Zoon van de levende God (Mat 16:16). Ook Thomas noemt Christus "mijn Heer en mijn God" (Joh 20:28)
In de synoptische evangeliën vindt u geen directe verklaringen over de goddelijkheid van Jezus. De verklaring van Petrus in Mat. 16:6 is een interpretatie in een vertaling. Letterlijk staat er niet U bent de Zoon, maar "u bent zoon van levende god." Alle joden zagen zich als zonen van God en zij noemden God hun Vader.

Wat betreft teksten hierover in het evangelie van Johannes zal het u bekend zijn dat dit niet eerder dan ca 100 jaar na de geboorte van Jezus is ontstaan. Het lijkt vooral te zijn geschreven om de goddelijkheid van Jezus te onderwijzen. Daaruit volgt dat het geloof in de goddelijkheid van Jezus is ontstaan in een christelijke secte van latere datum.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vertel dat aan de christenen die verbrand, gestenigd, opgegeten, gekruisigd, onthoofd enz... werden.

Dat is maar deels juist. Er was ook reden om bang te zijn als christen. Feit is wel dat zij blijkbaar steevast geloofden in iets en iemand en dat in een periode, waarin nog tal van ooggetuigen aanwezig waren.

Onzin. Het was veiliger Jood te zijn, zeker weten.

Ook dat klopt niet. Denk maar aan Felix en Festus.
U weerspreekt niet mijn argument dat NT geen melding maakt van christenen die door de romeinen werden vervolgd 'verbrand, gestenigd, opgegeten, gekruisigd, onthoofd'. U doet hier dus alleen maar loze beweringen. Goed, u noemt wat ik zeg 'deels juist'. Maar daarmee ben ik niet tevreden, want u stelt daar toch weer een ongefundeerd 'zeker weten' tegenover.

U heeft niet door dat de kwestie Felix en Festus geen vervolging door de romeinen betrof, maar vervolging door de hoge priesters? Dat had ik u toch al gezegd, nietwaar. De eerste christenen werden vervolgd door de joden. En moeten we het nog hebben over de luxe behandeling die Paulus ontving toen hij tenslotte per schip naar Rome werd gezonden omdat hij een beroep had gedaan op Caesar? Dat zegt u toch wel iets hoop ik?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Bovendien beschrijft het nieuwe testament maar het allereerste begin van het christendom in de handelingen der apostelen. De geschiedenis van het christendom gaat natuurlijk veel verder dan dat.
Paulus.
Als u het niet wilt hebben over de eerste veertig jaar van het christendom, dan kunt u beter maar ophouden iets te zeggen over het ontstaan van het christendom. Uw oprechtheid trek ik intussen in twijfel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden