Los bericht bekijken
Oud 4 december 2008, 20:06   #41
Kritische Theorie
Gouverneur
 
Kritische Theorie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 oktober 2008
Berichten: 1.157
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik zie het probleem niet. Congo zal maar al te blij zijn eindelijk eerlijke handelsovereenkomsten te kunnen afsluiten. Zuid Amerika zal ook op de deur komen kloppen. En zoals Fallen zegt, tegen dat dit land deze stappen kan zetten zullen andere landen ook die weg aan het opgaan zijn.

Jouw redenering kan trouwens zelf ook gebruikt worden als argument tegen politieke verandering door de heersende klasse. Als je niet braaf mee in de pas loopt ga je iedereen tegen je krijgen! In alle andere landen zullen ze net hetzelfde zeggen, zodat overal de arbeidersbewegingen met een bang hartje blijven wachten tot er ergens anders eens iemand in actie schiet. Helaas zal zo op die manier niemand in actie schieten.
Een voorbeeld. Onze autoindustrie heeft materiaal uit andere kapitalistische landen en verkoopt de auto's ook aan andere kapitalistische landen. Nationaliseert u die autoindustrie, dan krijgt u geen materiaal meer voor die auto's te maken en de kans dat u evenveel kan verkopen aan het buitenland is ook klein. Ik geloof inderdaad dat handel met Zuid-Amerika mogelijk is, (bij Congo heb ik bedenkingen, ga er eens naar toe en u krijgt ook uw bedenkingen). Maar nationalisaties staan daar los van. Ik heb u een voorbeeld gegeven waarom. Laat het duidelijk zijn. Nationalisaties lijken mij een mooi alternatief. Ik vraag me enkel af hoe je dit op een realitische manier mogelijk maakt.
__________________

Kritische Theorie is offline   Met citaat antwoorden