Los bericht bekijken
Oud 2 december 2021, 09:57   #613
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Of het een 'goede' zaak zal zijn om atoomcentrales uit te schakelen dat lijkt mij ver gezocht.
Toch gaan de Belgische centrales uit in de nabije toekomst.

Citaat:
Zijn de alternatieven om atoomcentrales met te vervangen krachtig genoeg of gaat dit serieuze problemen met zich meebrengen mocht men ze dan toch gaan uitschakelen.
Ik denk ook dat mochten ze er niet meer zijn de atoomcentrales dat er aardig wat zal 'platvallen' want alles heeft met elektriciteit te maken tegenwoordig en niet alleen in het huishouden.
"We" kopen dan meer atoomstroom in Frankrijk, en Parijs lacht zich een breuk, want dan kunnen ze een tikje meer vragen.
Citaat:
Zoals ik al wel eens eerder aanhaalde zijn er op huidig ogenblik atoomcentrales die een deel van hun eigen afval zelf 'opeten' wat kernenergie dan weer wat beter zou maken voor het milieu.
Kweekreactoren zijn zo eentje, die vreten hun eigen plutonium op, en verwerken het puur natuur radioactief vergif U238 ook.
Citaat:
Het prijskaartje, mocht men de centrales ontmantelen, ligt ook enorm hoog dacht ik.
Nog zo'n groendebiel idee. De "niet nucleaire" delen zijn gemakkelijk genoeg om af te breken, maar daar is dan weer geen directe reden voor. Het nucleair deel, da's niet alleen een stevig stalen en betonnen complex, maar de rommel die er uit komt is nog licht radioactief (uitgezonderd de reactor en de stoomgeneratoren/warmtewisselaars, die zijn een pak pittiger).

Mijn voorstel blijft wat het al jaren is. Reactor laten afkoelen, reactorkoepel binnen opruimen en stapel het gevaarlijke afval daarbinnen. Installeer wat meet-, veiligheids- en controleapparatuur en doe de deuren toe. Desnoods een hoop grond erover , en bordjes "Kernpark Doel, niet graven aub".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden