Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2019, 08:33   #498
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Robotten zouden voor verschillende redenen emoties kunnen hebben. Ten eerste zou de mens kunnen beslissen ze in te bouwen. Ze zouden dus een soort emotie als 'liefde voor de mens' kunnen inbouwen zodat de robot zich niet tegen de mens keert. Men mag niet vergeten dat puur rationele robotten wel eens erg gevaarlijk zouden kunnen zijn.

Ze zouden er ook kunnen insluipen, als we bijvoorveeld bepaalde zaken willen optimaliseren en daarvoor andere processen gaan implementeren die sneller zijn maar waar er daardoor een grotere foutenmarge is.

Het hoeven totaal niet de menselijke emoties te zijn, ik heb hier trouwens gewoon een definitie neergezet van emoties los van het biologische leven omdat Patrickve vond dit dit niet kan en niet waarneembaar kan zijn, wat ik tegenspreek.

Betreffende robotten is er hier geen fysische reden waarom andere systemen geen emoties, volgens deze definitie, zouden kunnen hebben.
Dar is een erg oppervlakkige benadering van de vraag en u selecteerde geen 6 primaire emoties, en geen deugden of ondeugden. U vermoedt zelfs dat ze voor ons onbekende emoties zullen hebben. Die zullen we dan niet als zodanig herkennen en die kan u dan ook niet benoemen. Zo kan u evengoed in het bestaan van engelen en duivels geloven.

Ik probeer het anders. Voor ons geldt 'ik denk dus ik ben', en ik heb gevoelens. Zal de computer dat van zichzelf zeggen en uit zichzelf?

Realiseert u zich wel dat de mens dit in feite elke morgen zegt als hij wakker wordt? En dat hij zich daarbij realiseert hoe hij zich voelt en welke behoeften hij heeft? Bijvoorbeeld iets drinken, zich ontlasten, een zweetgeur afwassen, iets eten, en een plan maken of overdenken voor de dag? Dat zijn toch dwingende behoeften en daarbij heeft de mens gevoelens van genot of van weerzin of een mengsel. En alle taken die hij gaat verrichten na het ontwaken zijn door behoeften en dus emoties gedreven en komen voort uit de wil om te "bestaan". Die emoties zijn oprecht en niet door anderen bij ons ingeplant of afgeregeld. Daarom is uw eerste opmerking "ik denk dat robots ook emoties zullen hebben" van belang. Als ze die niet hebben zullen ze geen levende individuen zijn. En ik zie geen reden waarom zij die zouden hebben en geen manier om ze te implanteren. Natuurlijk kan men ze als primaire taak opleggen om zichzelf te beschermen tegen bedreigingen, maar die robot hebben we al. Of u moest stellen dat de zelfrijdende auto goed functioneert uit "angst" dat hij schade zal oplopen.
Patrickve zal dat waarschijnlijk stellen. Maar hij vergeet liever dat die zelfrijdende auto zich van die angst helemaal niet bewust is. Bij onze emoties horen verschillende stadia van opwinding, van genot en van angst en woede. Die stadia spelen een rol in ons gedrag en sociaal functioneren en die herkennen wij meestal bij anderen. De robot zal zulke signalen niet van nature geven. Dus het is aan de programmeur om daar iets van te maken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden