Discussie: noli mi tangere
Los bericht bekijken
Oud 11 september 2019, 17:51   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.523
Standaard noli mi tangere

Een van de vele onbegrijpelijke gebeurtenissen in het verhaal over Jezus dat de evangelisten vertellen is de ontmoeting van Maria Magdalena met Jezus bij het graf. Maria M. kan niet geloven dat Jezus daar als mens aan haar verschijnt en wil hem betasten om te voelen of hij een geestverschijning is of een mens. Maar dan zegt Jezus: "raak mij niet aan, want ik ben nog niet opgestegen naar mijn vader." Deze episode is zeer verrassend en roept heel wat vragen op. Mijn eerste vraag is waarom Maria de verschijning niet mocht betasten, of zij dat wist en waarom ze dan toch een poging deed om Jezus aan te raken. Hierbij denk ik aan de Joodse regel die verbood dat vrouwen mannenlichamen, levend of dood, betasten; tenzij het hun eigen man was. De vraag komt op of de 3 Maria's, volgens de joodse traditie, naar het graf kunnen zijn gegaan om het bebloede lichaam van Jezus te zalven of balsemen. Had Jozef van Arimathea dat al niet gedaan voor de begrafenis en had hij het lichaam dan niet in windsels ingepakt? https://www.jodendom-online.nl/artic...rticle&id=1338

Fra Angelico schilderde de gebeurtenis op zijn eigen merkwaardige manier. Jezus maakt een elegant danspasje in een draaibeweging. Hij heeft ook spaciaal voor de gelegenheid een gewaad van dunne stof en dito bovenkleed aangetrokken en op de schouder wappert het in de lucht. Maria M. knielt alsof ze een kind dat leert lopen naar zich toe laat lopen. Het is een raadselachtige gebeurtenis en dat is deze verbeelding ook.



Nu is er een Egyptisch gnostisch geschrift vertaald dat een ander licht werpt op deze gebeurtenis. Het kan een gecodeerde versie zijn van een varhaal over Jezus van een christelijke sekte die destijds al was verboden. Het bevat hoe dan ook enkele bijzondere passages die sterk overeenkomen met elementen uit het verhaal over Jezus van de evangelisten. Maria Magdalena zou de vrouw van Jezus zijn geweest bij wie hij twee kinderen had. De vertaling van het oude handschrift is van een commentaar voorzien en is niet overal met instemming ontvangen.
On the surface, the Story of Joseph and Aseneth appears to chronicle the union of the Biblical Joseph and Aseneth, daughter of the Egyptian priest of On (Heliopolis). But Jacobovici and Wilson argue that, properly deciphered, Joseph and Aseneth are encrypted stand-ins for characters Gnostic Christians would have understood to be Jesus and Mary Magdalene.
https://www.timesofisrael.com/lost-g...t-rabbi-jesus/

Paulus is de eerste die iets vertelt over de dood en opstanding van Jezus. Hij zegt nergens dat Jezus ongehuwd was en celibatair leefde. Als dat zo was dan had hij dat zeker gezegd, want hij prees een celibatair leven aan. De kerk van Paulus zal er moeite mee hebben gehad te verklaren waarom volgens de overleveringen vrouwen een rol speelden in Jezus' leven en daardoor zijn de raadselachtige verhalen ontstaan. Maar tevens moest bij vrouwen belangstelling voor het geloof worden gewekt.

Laatst gewijzigd door Piero : 11 september 2019 om 17:54.
Piero is offline   Met citaat antwoorden