Los bericht bekijken
Oud 14 september 2019, 07:24   #58
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik heb me laten vertellen dat we een eeuw geleden met 500 miljoen waren.
Binnen 100 jaar zijn we quasi maal 20 gegaan.

Verder las ik dat 50% van de wereldpopulatie het met een inkomen van 2 euro per dag of nog minder moet stellen. Ook dat de rijkste 10 mensen (het cijfer fluctueert) op aarde evenveel bezitten als de armste 50%.

Tot welk aantal kan de wereldpopulatie groeien voor we echt een probleem hebben? Denk bvb aan Afrika waar mensen geen voorbehoedsmiddelen gebruiken. Komt er een punt dat water, voedsel etc gewoon niet toereikend zijn voor de wereldpopulatie?

Ik probeer in te schatten welk percentage van de wereldpopulatie kan zeggen vandaag de dag een menswaardig leven te leiden. Zoals wij in West Europa een dak boven ons hoofd hebben, nooit honger hebben, een ziekteverzekering hebben etc. 10%?

Volgens mij gaat het aantal mensen die geen menswaardig bestaan leiden enkel toenemen
In 1850 waren er +/- 1.650.000.000 mensen op de aardbol volgens recentere schattingen.
De schattingen van 1650 lopen uiteen van 465.000.000 tot 1.000.000 mensen
En let wel het gaat over schattingen, want juist weet men het niet.
En vandaag ondekt men dat plaatsen waarvan men dacht dat er weinig mensen woonden in het verleden vaak dicht bevolkt waren in het verleden.

De oorzaak van de sterke stijging in de 20ste eeuw is vooral te danken aan de medische vooruitgang.
In de eerste plaats werd er voor betere hygiene gezorgd, waardoor er minder ziektes uibraken.
Daarnaast hebben er in de 20ste eeuw mindere oorlogen plaats gehad.
En hoewel beide wereldoorlogen samen meer dan 100.000.000 mensenlevens hebben geëist, was dit slechts 10% van de wereldbevolking. Terwijl pandemiën vaak de bevolking halveerden.
De kindersterfte lag 1 op 3 in de 16de eeuw, vandaag 1 op 10.
De levensverwachting was in de 17de eeuw 45 jaar, eind de 19de eeuw was dat 55, vandaag ligt de levensverwachting op 75 jaar en is die nog in stijgende lijn.


En dan je stelling, een menswaardig bestaan?
Wat is dat eigenlijk?
Is dat in overvloed leven of is dat vrij leven?
Is dat je leven kunnen rekken tot je 90ste ook al besef je zelf niet meer dat je leeft of de natuur zijn gang laten gaan?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden