Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2023, 15:12   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoals ik vroeger al zei: met die ‘onregelmatige’ groene energie hebben we nood aan buffering. Dat kan al via thuisbatterijen en nu komt er het eerste (nieuwe) bufferbekken (type Coo) bij.
Goede zaak.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230512_92384988
Tof...

Maar wat ik me afvraag:

-hoeveel m2 aan oppervlakte beslaat zo'n 'energieheuvel'? Want je hebt natuurlijk niet enkel de oppervlakte van de heuvel maar daarnaast ook nog de oppervlakte van het onderste waterbassin.

-is het, die m2 in rekening genomen, een efficiente manier van energie opslaan? Op hoeveel plaatsen in het land is er die hoeveelheid 'vrije' grond beschikbaar?

-geen idee hoe het zit met de omgeving maar gaat dit niet op veel protest kunnen rekenen als men zo'n dingen her en der in't land wil gaan inplanten? Er komt al protest tegen windmolens in de achtertuin, laat staan tegen heuvels van +/-30m hoog...

-ik lees over 'een batterij die nooit verslijt... Moet die heuvel niet onderhouden worden? Moeten die pompen niet onderhouden (en ooit vervangen) worden? Moeten de generatoren die middels het naar beneden stromende water electriciteit opwekken niet onderhouden en (van tijd tot tijd) vervangen worden?

Dus wat ik me afvraag is; is deze manier van energie opslaan de beste die er gevonden kan worden als je zoveel m2 grond ter beschikking hebt? En is de hoeveelheid opgewekte electriciteit (1megawattuur) een beetje in overeenstemming met de omvang van het project?

Ik ben niet sowieso tegen dit project maar ik stel me er toch wel wat vragen bij...
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 13 mei 2023 om 15:13.
BigF is offline   Met citaat antwoorden