Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2023, 16:20   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tof...

Maar wat ik me afvraag:

-hoeveel m2 aan oppervlakte beslaat zo'n 'energieheuvel'? Want je hebt natuurlijk niet enkel de oppervlakte van de heuvel maar daarnaast ook nog de oppervlakte van het onderste waterbassin.

-is het, die m2 in rekening genomen, een efficiente manier van energie opslaan? Op hoeveel plaatsen in het land is er die hoeveelheid 'vrije' grond beschikbaar?

-geen idee hoe het zit met de omgeving maar gaat dit niet op veel protest kunnen rekenen als men zo'n dingen her en der in't land wil gaan inplanten? Er komt al protest tegen windmolens in de achtertuin, laat staan tegen heuvels van +/-30m hoog...

-ik lees over 'een batterij die nooit verslijt... Moet die heuvel niet onderhouden worden? Moeten die pompen niet onderhouden (en ooit vervangen) worden? Moeten de generatoren die middels het naar beneden stromende water electriciteit opwekken niet onderhouden en (van tijd tot tijd) vervangen worden?

Dus wat ik me afvraag is; is deze manier van energie opslaan de beste die er gevonden kan worden als je zoveel m2 grond ter beschikking hebt? En is de hoeveelheid opgewekte electriciteit (1megawattuur) een beetje in overeenstemming met de omvang van het project?

Ik ben niet sowieso tegen dit project maar ik stel me er toch wel wat vragen bij...
Het is te berekenen met
E=m.g.h
In dit geval geeft 1 kubieke meter water met een gemiddeld verval van 15m

1000x9,81x15=147150 Joule
Of
0,041 kWh

Dus om een thuisbatterij van 10 kWh te vervangen heeft men 245 kubieke meter water nodig. Die hoeveelheid kan sterk verminderd worden door het verval te verhogen, maar met heuvels te bouwen is dat lastig. Het is beter om zoiets met een natuurlijke berg te doen.

En de uitbatingskosten zijn zeer laag. Turbines zijn quasi onverslijtbaar en waterpompen met wat onderhoud ook.
Investeringskosten zijn daarentegen hoog.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden