Los bericht bekijken
Oud 11 december 2019, 07:48   #124
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.424
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik had het dus niet over politiek, maar over technische zaken..
Toch is het de "politiek" geweest die nieuwe kerncentrales onbetaalbaar maakte.

Citaat:
En de primaire kring is een gesloten kring die niet eens buiten het gebouw komt.
Die kan dus niet eens warmte vervuiling veroorzaken.
Hmm, vertel me eens, zo'n reactorgebouw is een dikke 40°C als de reactor net is stilgelegd (persoonlijk ervaring Doel 3). Na 3 weken is het er 23-24°C.
Waar is die 15°C die alle tonnen staal, beton en water doordrongen had? Verdwenen?
Citaat:
En heel de warmtevervuiling is afhankelijk van de bouw, de uitstoot, het koelsysteem.

Het is dus zeker niet omdat een installatie een rendement van 65% heeft, dat ze minder warmtevervuiling heeft dan een installatie met een rendement van 35%..
Een 65% efficiente centrale zet 65% van de opgewekte warmte om in elektriciteit. De resterende 35% is "verlies". Aangezien er geen extra materie gemaakt word, waar gaat die "niet gebruikte" energie naar toe?

Citaat:
Ik spreek mij daar dus niet over uit, want dat is zelfs verschillend tussen twee steg-centrales met dezelfde kapaciteit
Natuurlijk is het verschillend, zelfs 2 identieke centrales zijn afhankelijk van hun omgeving. Als het locale koelwater-reservoir warmer is, dan s een centrale minder efficient. Daarom dat men elektriciteitscentrales die met stoom werken aan een voldoend grote rivier/meer/zee plaatsen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden