Los bericht bekijken
Oud 5 november 2022, 15:08   #119
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
https://www.rtbf.be/info/dossier/bye...nt?id=10853278

Ne tournons pas autour du pot : ce que nous apprenons des enquêtes et reportages réalisés en amont est dur, votre ressentiment est flagrant. Il est profond. Un coup de poing.

Car oui, une majorité ne veut plus de la démocratie telle qu’elle est mise en place aujourd’hui. Et plus d’un belge sur trois sondés, veut de l’autorité dite "éclairée". Un "bon Poutine" disent certains.


Ik zal niet rond de pot draaien. In tegenstelling tot de vooringenomen mening die hierboven geponeerd wordt ben ik niet verafschuwd. In tegendeel. Het verheugt mij vast te stellen dat de jeugd en baanlozen massaal kiezen voor iets anders dan democratie. Persoonlijk ben ik voorstander van een dictatoriaal regime. Als tussenstap de invoering van het cijnskiesrecht, geen representatie zonder taxatie.
Eerst bepalen wat met "democratie" bedoeld wordt. Het "Zwitsers systeem" zoals hierboven reeds aangehaald is al wat duidelijker. Maar dat is nog steeds een "gemengd systeem" met enerzijds een verkozen vertegenwoordiging maar anderzijds het recht op beslissend initiatief en referendum.
De burgers hebben dus :
- het recht op bepaling van de politieke agenda (initaitief)
- het beslissingsrecht (referendum)
- het recht op vrije mandatering. Als zij niet zelf aan de verkiezing deelnemen geven zij een beperkt mandaat (éénmalig en welbepaald onderwerp ) aan zij die wél gaan stemmen.
Volgens mij nog altijd het systeem dat het meest overeenstemt met de bepaling "democratie".
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden