Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2020, 16:04   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Hoofdzakelijk de buitenlandse betrekkingen en het prestige van Amerika in de wereld. Nu ja, de banden met Israel en Rusland zijn dan weer nauwer aangehaald. Die met de EU en China minder. Het is maar hoe je het bekijkt.
Juist ja, statenprestige, maar concreet ? In het dagdagelijkse leven ?
Ik denk dat Trump groot gelijk heeft van de USA uit allerlei internationale clubjes terug te trekken, want in vele van die clubjes mag de USA bijdragen, maar kan die niet meer gebruiken om zijn wil aan de wereld op te dringen. Vanuit puur USA gezichtspunt zijn dat dus hinderlijke dingen geworden in plaats van, zoals gebruikelijk, manieren om aan uw vazallen te zeggen wat uw wensen zijn. Ik zou denken dat de WHO daar een recent en duidelijk voorbeeld van is. De NATO is ook hoe langer hoe meer een blok aan het been, en geen club meer waar de USA dictaten gewoon opgevolgd worden. Met Turkije is het gewoon een ding dat nergens goed meer voor is voor de USA. Het kan hen enkel nog maar problemen opleveren, en koopt hen geen grote voordelen.

Dat Trump het Gele Gevaar scheef bekijkt is uiteraard heel terecht. Een fascistisch regime met gigantische economische slagkracht, daar kan je je beter van mijden ; er zal toch nooit enige affiniteit bestaan tussen de Chinezen en de westerlingen ; de Japanse mop halen ze niet uit met de Chinezen he.

Dus alles bij elkaar zou ik denken dat Trump weinig slechts gedaan heeft voor de modale Amerikaan. Ja, hij heeft onherroepelijk de presidentiele functie totaal belachelijk gemaakt, en ik zou denken, dat is ook eerder een goeie zaak.

Ik denk dat vele problemen in de USA eerder georganiseerd werden door totaal uit de bol gegane Trump haters (en gans dat BLM gedoe was daar een voorbeeld van) eerder dan door zeer domme dingen die Trump aan de Amerikaanse burgers zou aangedaan hebben, maar ik kan mis zijn, vandaar mijn vraag: welke concrete dingen heeft hij omzeep geholpen voor de modale Amerikaan, die een andere president nooit zou kapot gedaan hebben ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden