Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2004, 15:20   #4
dorus
Banneling
 
 
dorus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 2.829
Standaard

Een aantal auteurs menen dat het christendom zoals wij dat kennen een afplitsing is van de Essenen. Zij spreken van het 'Paulinische christendom', omdat Paulus de stichter zou zijn.
Een argument dat gebruikt wordt is de kruisiging in +/- 60 voor JC van een Esseense leider, wiens naam onbekend is. Sommige auteurs vermoeden dat de man Jezus heette en dat Paulus die figuur gebruikt heeft om zijn afscheuring van de Essenen te gronden.

Het zijn natuurlijk maar theorieën. Wel is er in de 70-er jaren een boek verschenen van de hand van een jezuiet, professor te Leuven, wiens naam mij ontsnapt: 'Was Jezus een Esseen?'
De prof gaat nogal te keer tegen de opvattingen over de bijbelse Jezus.

In feite kan men slechts van een zekere eenheid spreken na 392, het jaar dat het christendom staatsgodsdienst werd en de Romeinse organisatie overnam.
Daarvoor was er een chaos, met, volgens sommigen 15, volgens anderen wel 25 evangelieën en evenveel belijdenissen.
Hieronymus wordt geacht orde geschapen te hebben door de Vulgata te componeren met de 4 evangelieën, die wij nu kennen. Toch blijft de vraag wie deze evangelieën allemaal gescheven hebben. Zeker niet de bekende evangelisten alleen.

Kortom, alleen de stugge Romeinse organisatie van de kerk, heeft het christendom gered en doen overleven.

Ik neem echter aan, dat er op dit forum een aantal posters zijn, die heel wat meer beslagen zijn in de materie dan ik.
dorus is offline   Met citaat antwoorden