Los bericht bekijken
Oud 14 april 2018, 09:30   #28
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.005
Standaard

De situatie van die kinderen is natuurlijk schrijnend, maar dat is de situatie van alle andere Syrische kinderen ook, en die van de meeste Somalische kinderen, en...

En natuurlijk zijn de jongste kinderen het zieligst, maar de jongste kinderen zijn ook het minste Belg. Als een jihadiste uit eigen in van hier vertrekt, een jaar later terugkeert om te bevallen en er meteen weer vandoor gaat uit vrije wil (en op de een of andere manier niet gearresteerd wordt als deel van de internationale strijd tegen IS) dan heb je het dus over een kind dat hier nooit gewoond heeft, dat hier de taal niet kent (en er zijn nog wel drie opties), en dat geen enkele binding heeft met het land. De enige reden om dat kind naar hier te halen en te helpen in plaats van al die andere oorlogskinderen op de wereld is dat de moeder een Belg is. De moeder is overigens ook een terrorist, en een psychopaat die heel erg goed wist waar ze voor ging toen ze de tweede keer vertrok, en iemand die duidelijk geen Belg meer wilde wezen. Ik voel me eerlijk gezegd niet heel er verplicht om iets aardigs te doen voor zo'n persoon. Het zou een beetje zijn alsof Amerika de kinderen va school shooters beter gaat behandelen dan andere weeskinderen, een-ouder kinderen en kinderen met familie in de gevangenis. Je moet het kind niet straffen voor iets wat hun ouders deden, dat is fout, natuurlijk. Maar je hoeft ze er nou ook weer niet voor te belonen, want waarom zou je dat doen?

Ik zou juist zeggen dat als je uitzonderingen gaat maken en mensen gaat repatriëren dat je naar iets oudere kinderen moet kijken. Als iemand hier geleefd is tot hij of zij tien jaar was, de taal kent, een stukje maatschappelijk perspectief heeft meegekregen, hier nog een kennissenkring heeft zitten. Als zo iemand door mama of papa is meegesleept naar het beloofde land, daar bewust een rottijd heeft meegemaakt en kan zeggen "het blijft mijn ouder, maar dat was smerig". Als zo iemand het hier nog een andere ouder heeft zitten of een paar hands on grootouders, weet je, dan kunnen we erover praten. Want dan heb je het over (toch in ieder geval deels) een Belg, en over een Belg die tegen eigen zin de situatie in gesleurd is, danwel door een directe ontvoering danwel door vertrouwen in papa of mama, wat je hoort te hebben op je tiende. En dan kunnen we eventueel bereid zijn om het maatschappelijke risico, wat toch aanwezig is als je halve kindsoldaten gaat repatriëren, te dragen. Maar als we Syrische kleuters naar hier gaan halen kunnen we net zo goed beginnen met de kinderen van onschuldige en niet psychopatische massamoordende ouders.

En wat we met de ouders aanmoeten weet ik ook niet, maar ze alvast bij verstek tot een paar jaar cel veroordelen voor wat we weten dat ze gedaan hebben, zoals we nu aan het doen zijn, is in ieder geval een logische eerste stap om te voorkomen dat ze hier op vrije voeten komen rondlopen en alle consequenties van het onthoofden en levend verbranden compleet ontlopen. Ook ik hoef niet perse een nieuwe kolonie als die van ontsnapte nazi's in Argentinië destijds helpen opzetten.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline