Los bericht bekijken
Oud 3 december 2007, 01:15   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Daar hebt u natuurlijk een punt. Waar het mij om gaat, is dat de verkozen leider dezelfde titels en eerbeschouwingen dient te krijgen als een traditionele monarch, gecombineerd met dezelfde bevoegdheden en mandaten die een president heeft. Ik ben geen voorstander van erfopvoling, alhoewel ik daar niet echt grote problemen mee heb indien de monarch weinig reële bevoegdheden heeft (bv. de Oranjes).
Er bestaan diverse presidentiële systemen. Bijgevolg kan men niet spreken over "de" bevoegdheden en mandaten van een president. In Duitsland is het presidentschap een erefunctie die weinig staatsmacht behelst; in Frankrijk daarentegen heeft de president heel veel macht. De Duitse president wordt bij geheime stemming verkozen door de "Bundesversammelung", de Franse president door de Franse burgers in een aantal stemrondes. In Griekenland heeft men een president die door publieke stemming in het parlement wordt verkozen, een president die geen enkele macht heeft. Hij kent zelfs geen eretekens toe. De regering heeft die macht, maar de president mag de lintjes wel overhandigen. In Ierland daarentegen benoemt de president de regeringsleden, ontbindt het parlement, is officieel de bevelhebber van het leger, enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden