Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2009, 10:47   #22
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tim Tubbax Bekijk bericht
"Dit soort dingen raken enkel afgeschaft na druk vanuit het volk. Ik pleit er dan ook voor om in plaats van een Vrijheidspartij een Vrijheidsbeweging op te richten. Een beweging die druk zet op de overheid om af te slanken zonder gevolgen voor de bevolking. Een beweging die pleit voor de afschaffing van de senaat, de afslanking van ministerkabinetten en van partijsubsidies, afschaffing van de kopstem, de kiesdrempel, enzovoort. "

Dit is een interessant idee dat volledig ansluit bij onze visie...
De sociale component ontbreekt niet bij ons, maar de nadruk ligt momenteel op de voorgestelde actiepunten.
Als iedereen echter steeds redeneert dat een idee onmogelijk uitvoerbaar is, en daarop op de traditionele partijen blijft stemmen is de kans op verandering zoals u zelf zegt nihil.
indien wij onze stem zouden kunnen laten horen, ben ik bereid om met vrijheid die beweging op te richten om het volk mee te kunnen krijgen. U heeft overschot van gelijk dat dit onder druk van de bevolking moet gebeuren. Daarom klinkt onze stem veel verder mocht er iemand van de partij zijn stem kunen laten gelden in het parlement.
De mediaandacht zal niet uitblijven als de magische drempel ooit zou gehaald worden. Wat dan weer een platform biedt om die gelijknamige beweging te promoten.
Maar nog eens, dat kan enkel als het traditionele stemgedrag verandert en de kiezer eens het lef toont de kleine onbekende partij de kans te geven... Hoe kan het anders lukken?
Ik begrijp niet waarom mensen vandaag de dag nog steeds partijen willen oprichten om verandering te brengen. Ik tel al de klassieke grote 3, het VB, Groen dat terug boven de kiesdrempel komt, en het nieuwe LDD. Dat zijn 6 partijen boven de kiesdrempel. SLP en PVDA+ proberen het ook op een iets bescheidener niveau. 8 partijen, en u denkt dat u met een 9de boven die kiesdrempel kunt komen?
Daarnaast is er het probleem van uw programma. Dat ligt niet echt in de lijn van wat mensen willen als ze gaan gaan stemmen. Als mensen gaan gaan stemmen, dan stemmen ze voor partijen die constructieve oplossingen bieden, die verbeteringen aanbrengen. Om de één of andere manier zijn ze zo naïef te denken dat de voorstellen van Vrijheid, die volstrekt logische besparingen zijn, vanzelf gebeuren. Wat niet zo is, maar zo denkt men blijkbaar.

Volgens mij zou een beweging, zoals al eerder aangehaald, een veel groter draagvlak hebben. Grassrootsbewegingen hebben terug de wind in de zeilen. Daarbij denk ik, in België, maar aan het protest tegen de Lange Wapper, of het studentenprotest tegen het gebrek aan treinen tussen Gent en Leuven.

Bovendien kan je zondag maar bij één partij een bolletje kleuren. Bij een volksbeweging bestaat die belemmering niet. In een volksbeweging kunt u zowel de mensen verenigen die zondag voor u zullen stemmen, als mensen van andere partijen die vinden dat uw ideeën zinnig zijn, alsook mensen die zichzelf eerder links bestempelen (zoals mezelf), maar de concrete maatregelen die u voorstelt wel goed vinden. Bij grassrootsbewegingen speelt ideologie zo goed als geen rol, enkel de macht van het aantal.

En die aantallen, dat mag geen probleem zijn. Want zoals al gezegd, ik hoor die stem overal rondom mij.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden