Discussie: tempeliers?
Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2002, 16:20   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wat dachten jullie hier van?

Ik was recent mij aan het verdiepen in naslagwerken over de geschiedenis van notoire middeleeuwse ordes als de Tempeliers, de Hospitaalridders en aanverwante organisaties in en buiten de Christelijke wereld. Deze ordes waren toen -en dan vooral de beruchte Tempelorde- een waar lijmmiddel binnen de maatschappij, op een bepaald ogenblik zelfs meer dan de kerk. De Orde was wijdverspreid in gans Europa, met overal commanderijen, boerderijen, werkhuizen enz..., ze hielden zich -als zowat de enigen- ook bezig met hospitalen bouwen, ziektezorg, onderwijs, woonhuizen bouwen enzovoort, een soort superversie van het OCMW kan je zeggen. Toch geen slechte kwaliteiten, het nogal fundamentalistische katholieke karakter van zulke ordes moest men er maar bijnemen (hoewel over de ware bedoelingen van de beruchte tempeliers annex kruisvaarders nogal veel wordt gespeculeerd).

Toen zag ik plots het grote visioen van de wederopstanding van deze orde in een moderne versie: Europees of wereldverspreid, eeuwig politiek neutraal, een universele hulporganisatie met overal afdelingen (commanderijen), een universeel ridderideaal van het verdedigen en verkondigen van idealen en waarden, het beschermen van ons cultureel patrimonium... kortom, een nieuw lijmmiddel voor onze uiteenvallende superindividualistische, idealenloze maatschappij. Die orde zou zowaar de vroegere rol van de kerk (tenminste dan de positieve eigenschappen) kunnen overnemen, eventueel zonder het katholiek-religieuze karakter zodat iedereen er zijn gading in vind, eventueel ook een andere naam want 'tempelorde' of 'tempeliers' is misschien wat archaisch.

Zou zo'n nieuwe Tempelierenorde mogelijk zijn, volgens jullie? Volgens mij wel, want zulk een beweging is nu net wat onze ziek wordende beschaving nodig heeft, een drager van alles wat we de voorbije millenia hebben verworven en opgebouwd.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden