Discussie: tempeliers?
Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2002, 10:38   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

"moegestreden", het is mogelijk. Maar daar is een goede nachtrust weer goed voor. Geef de mensen een reden, en ze zullen wel weer idealist zijn! Misschien moet er maar weer eens een oorlog uitbreken of zo, zodat de mensen weer beseffen dat wat ze nu hebben de moeite waard is om voor te blijven vechten.

Wat 'orde' betreft, bedoelde ik 'orde' in de zin van kloosterorde, een commune van mensen die afgesloten en wereldvreemd een eigen leven leiden. De andere betekenis van orde, daar denk ik niet dat veel mensen er een probleem mee zouden hebben.

Wat de democratie betreft, het is inderdaad zo dat democratie een nobel streven is voor de maatschappij, maar misschien niet voor een enkele organisatie met een bepaald doel. Misschien zijn er twee manieren om dit op te lossen: allereerst zorgt die organisatie er voor dat ze een duidelijk aanwervingsbeleid voert wat betreft leden: mensen met een opvatting die niet overeenkomt met die waar de organisatie voor dient, worden gewioon niet toegelaten. Op die manier kan de beweging een krachtige doelbewuste organisatie blijven. Eigenlijk logisch, u wordt toch ook niet lid van een tennisclub als u helemaal niet van tennis houdt? Een tweede middel is het af en toe houden van een gezonde revolutie: wanneer de leiding ontaard in een groepje dictators of bureaucraten, gooien de andere leden die gewoon buiten. Op die manier blijven de idealen binnen de organisatie altijd springlevend.

Wat de ideologie betreft van zulk een organisatie, als die er dan toch moet zijn, stel ik voor dat er een nieuwe wordt uitgevonden. Misschien moet dat in de praktijk in deze wereld ook eens gedaan worden.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden