Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2020, 08:06   #164
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik denk dat er bij veel Iraniers een onvrede begint op te borrelen die al lang onderhuids woekerde. De sancties hebben het regime ook geen deugd gedaan. Moest er evenwel een machtswissel komen dan denk ik niet dat dit nieuwe regime het westen evenwel gunstig gezind zal zijn. Er zullen wel wat scherpe kantjes afgevijld worden om de sancties te doen opheffen en de anti-Israel retoriek zal mogelijks wat milderen. Maar niet te veel natuurlijk.
Wie kaapt de revolutie gaat de hamvraag worden.

In 1917 konden een handvol communisten inspelen op het geborrel van 180 miljoen inwoners van Tsaristisch Rusland en konden daarbij 3 miljoen adel buitenspel zetten. In 1989 riep 1 persoon boe tijdens een massademonstratie voor Ceaucescu, dat werden er 5, toen 25, toen 125, toen 625, toen 3125, vervolgens iedereen. Dit moment speelde zich af binnen een minuut. De rest is geschiedenis. De partijleden onder Ceaucescu hebben na de liquidatie van hun leider de staatseigendommen onder elkaar verdeeld, de massa bleef arm achter. Deze club had gemeen met de Bolsjewieken dat ze zich konden organiseren, de massa kan dat niet.

Conclusie is als de massa dol worden er dingen kunnen gebeuren die eerder niet mogelijk werd gehouden en dat een handvol lieden de verdere koers van een land kunnen bepalen enkel omdat ze zich kunnen organiseren.

Ik weet niet welke groepen er naast de Geestelijken goed georganiseerd zijn in Iran. Zelf vermoed ik dat de Revolutionaire garde in een ander jasje het land gaat overnemen. De nieuwe bestuurders moeten wel corruptie indammen en middelen eerlijker verdelen over het land willen ze stand houden. Als ik mij niet vergis gaat het grootse deel van taart naar de geestelijken en Revolutionaire garde..


In het beste geval zie ik een seculiere militaire dictatuur verschijnen — nationalistisch op Pharsische geest gestoeld maar itt de Sjah geen puppet van Amerika. Die voor time being het kernprogramma begraaft, waardoor de economie een boost krijgt.

Dan zitten de nieuwe bestuurders nog steeds met de arme massa die een dorst hebben om op korte termijn te denken. Ik zou hen, nieuwe leiders, als advies geven het volk een basisinkomen te verstrekken in de vorm van contant geld ; geen subsidies op voedsel en olie, werkt nml. corruptie en lokale vriendjespolitiek in de hand. Dit bedrag moet onvoldoende zijn om van rond te komen maar voldoende zijn om niet in opstand te komen.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 14 januari 2020 om 08:25.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden