Los bericht bekijken
Oud 4 augustus 2019, 22:37   #55
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Over welk systeem gaat dit eigenlijk? Wat is het doel er van?

Emphatie is een gedragskenmerk. Gedrag moet worden ontwikkeld ofwel aangeleerd.
Nee hoor, ge hebt instincten. Gedrag dat niet aangeleerd is. En empathie heeft men, of niet.
dat weten we, omdat er psychopaten zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vergelijk het met spreken. De mens heeft aanleg om een taal te leren, maar als een kind nooit spraak hoort leert het niet spreken.
Zo simpel is het niet. Bij de geboorte heeft men al een taalcentrum in hersens. als dat beschadigd is/wordt, kan men nooit (goed) spreken. Peuters zijn een absolute spons qua woordenschat. Ouders moeten eigenlijk geen moeite doen om kinderen woorden aan te leren, kinderen zijn genetisch geprogrammeerd om dat zelf te doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het misverstand daarover gaat zelfs zo ver dat, overigens jaren geleden, iemand die hoorde over de adopte van een chinese baby door een Limburgs echtpaar reageerde met: maar hoe moet dat dan, want dat kind zal toch Chinees gaan praten? We kunnen sympathie ontwikkelen en antipathie.
ik geloof dat. Mijn kinderen zijn half chinees, veel mensen beginnen er Engels tegen te praten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Met uw laatste opmerking overdrijft u toch wel een beetje. De mens overleeft het beste in een familie en een clan of stam. Maar maatschappij is niet echt nodig hoor.
Ik zeg niet dat een maatschappij nodig is. Ik zeg gewoon dat natuurlijke selectie ervoor zorgt dat we aangepaste genen hebben om te overleven in de maatschappij waarin we leven.
Ik durf te stellen dat mensen die voor generaties in een democratie leven, andere genen hebben dan mensen die al generaties in een dictatuur leven. gedrag dat noodzakelijk is om te overleven in beide omgevingen is zo verschillend, dat het onvermijdelijk zorgt voor een andere selectie.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden