Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 4 april 2021, 14:54   #653
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat is de denkfout die u nu maakt:niet in negatieve zin. U denkt te veel in hokjes.

En vergis u niet: iedereen heeft lessen te leren. Constant, permanent, en heel zijn leven lang. Het is nu eenmaal niet anders.
Zo is het maar net.

Wat me ook in het oog was gesprongen was één HLN-reactie. Die persoon beweerde dat enkel in de grensregio men echt AN praat en dat die taal vreemd is buiten die streek (niet echt akkoord). Een ander opperde dat de staatsculturele verschillen erg opvallen in juist die streek. Ja en nee.
Essenaren in de Noorderkempen spreken zelfs vaak dialect, maar hebben minder moeite met 'je', 'jou' en 'nou' (al schrijven ze liever 'naw' en is het een andere 'nou', al is het wellicht een Hollandse invloed via-via overgenomen van Noord-Brabanders en daarna vervlaamst). En er is inderdaad een duidelijk verschil met die van Nispen en Roosendaal, maar met goede verhoudingen wat uiteraard zich niet vertaald in Grootneerlandisme per se. Het is ook geen contradictie om als Belgisch-gezinde goede banden met Nederland na te streven, hé.

Het punt is wel. Alle landen zijn divers. Het beeld van een homogeen land of zelfs streek is wat mij betreft een akelig en onvrij scenario. Liever een diverse streek met verschillende troeven, maar ook onhebbelijkheden (en daar past de 'arrogante' Antwerpenaar ook in he?). Ik hou het zelf liever op peculariteiten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 april 2021 om 15:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden