Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 4 april 2021, 15:16   #657
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hollands past bij Hollanders. Niks op tegen. Integendeel. Het typeert een groot deel van de Nederlanders. Alleen moeten de Vlamingen eindelijk eens ophouden de taal van hun gebuur beetje bij bedje over te nemen en meer trots zijn op hun eigen taal. Dat is alles.
Een Dordtse collega behandelde me ook initieel stiefmoederlijk terwijl ik mijn vrolijke zelf was. Die stapte na twee weken naar me toe om zich te verexcuseren en gaf als reden aan dat hij die Zuiderse accenten niet gewend was als Hollander en hij zich eerlijk stoorde aan mijn beïnvloeding op andere Nederlanders die mijn taalgebruik overnamen. Ik had niet eens door dat hij in het begin wantrouwig was.

Dus nee, het is niet eigen aan 'Diep-Vlaanderen'. En het is eigenlijk een soort folklore van de Lage Landen. Dat heb je ook binnen Vlaanderen zelfs, zoals met Limburgers, Antwerpenaren, West-Vlamingen, noem maar op.

In Nederland zal ik ermee om moeten gaan indien ik weer in een volkse omgeving terechtkom. Zelfverloochening moeten Vlamingen niet hanteren in een dergelijke sfeer. Klikt het niet, dan botst het en tijd bepaalt de rest wel. Dat hebben Nederlanders trouwens het liefst bij een Belg, eentje zonder complexen. Uiteraard wel de etiquette respecteren, maar geen nep-Hollander worden. Nog eens een andere Hollander is niks speciaals, immers.

Dat zullen die Hollanders die op de Vlaamse TV komen ook moeten leren en ondervinden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 april 2021 om 15:30.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden