Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2004, 13:35   #21
Wim Coulier
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Locatie: Grimbergen
Berichten: 2
Standaard

Dilbert,

Jij hebt net mijn punten bewezen:
Citaat:
Ik kan u verzekeren dat IT of SW gerelateerde research NIET gratis is en wel degelijk zware investeringen vraagt. Zoals in vorige postings aangegeven is een patent schrijven en indienen ook niet gratis, en is het "afdwingen" van de patent-rechten ook al niet gratis.

Iedereen kan het zonder enorme investeringen ? Probeer maar eens.
Software schrijven �* la winkelwagentje heb ik gedaan, dus ik weet dat het simpel is, en dat je het gratis kan (ik deed het toen met notepad en de gratis JAVA compiler). Iemand die zo'n innovatie als eerste doet kan dit gratis. Tenzij dat die stomme SW patenten erdoor komen. Vooraleer hij zijn code dan kan gebruiken moet hij eerst een hele hoop investeringen doen. Op zijn minst een patent search (is er iets saaier en tijdrovender dan dat?), maar als hij zeker wil zijn dat hij zich niet juridisch zal moeten verdedigen omdat iemand ACHTERAF er een patent op neemt, dan moet hij het zelf patenteren met alle kosten die jij beschrijft. Daarom mogen softwarepatenten er net niet komen.

Citaat:
Een groot bedrijf bekijkt die zaken bovendien op een puur business manier: maximaliseren van de winst/marktaandeel/etc. Een klein bedrijfje dat zich in een markt begeeft met grote vissen moet er van dag 1 af rekening mee houden dat er patenten kunnen bestaan. Een patent-search (hoewel dit niet de meest recente patenten geeft) is het minste dat er moet gebeuren.
Daar gaat het net om. Enkel de grote bedrijven kunnen zich dat veroorloven. De kleintjes kunnen de boeken sluiten. Nochtans hoor ik nogal wat politici claimen dat we het vooral van de KMOs moeten hebben voor groei.

Citaat:
Gewoon een kwestie van professioneel te worden. Eigenlijk is die schok rond SW-patenten goed, omdat het een aantal bedrijven hier wakker schudt. Ik heb vroeger met meerdere kleine bedrijfjes te maken gehad die patenten van ons "gebruikten". Het verschil in aanpak was frapant. De amateurs (zo van die Open Source alternatievelingen) gingen er vantussen, de professionals (business strategisch gesproken) daar maakten we een deal mee en die verdienden er zelf geld aan.
Oh daar gaat het dus om. Je gebruikt zelf zulke patenten om anderen uit te schudden. Natuurlijk dat een haai niet graag zijn tanden kwijt raakt. Ik kan mij inbeelden dat heel wat struikrovers tegen een wetgeving waren om wapens aan banden te leggen wanneer dat ter sprake kwam.

Kan je misschien ook een voordeel opnoemen van software patenten voor anderen dan mensen die aan de patenten zelf geld verdienen (advocaten, grote bedrijven die anderen uitmelken of hun concurrenten ermee kapot maken)?

MVG,

Wim
Wim Coulier is offline