Los bericht bekijken
Oud 14 juli 2016, 13:40   #107
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik zei:
"Wat ik heb geleerd, is dat merk niet zozeer iets zegt over degelijkheid van kledij. Wel materialen. Aan schoenen hangt geen etiket dat opsomt welke materialen voor wat gebruikt zijn."
In geval schoenen is het dus wat lastiger.
Er zijn enkele manieren om leer te identificeren.
Geen kneep bij plooien (soepel), gewicht hoger, nagel erin mag niet (lang) blijven. Soms is het lastiger, doordat eventuele dikkere zolen van brolschoenen ze zo zwaarder kunnen maken.
Brolschoenen hebben vaak zachte zolen. Zelfs zachte hakplaatjes, of totaal geen hakplaatjes. Zachte rubber kun je bijna kneden. Dat is brol. Ik heb al zolen gezien waar je met je vinger de rubber in rolletjes eraf kon wrijven.
Zo van die dingen.
Proficiat.

Citaat:
Etiket aan kledij (de % materialen) is nog de beste referentie.
Niet als je dingen gaat kopen met het oog op gebruik waar het niet voor bestemd is.

Citaat:
Okkaziewinkels, en rommelmarkten, verkopen ook schoenen die niet... "gezet" zijn naar voeten.
Schoenen kunnen immers ook passen...
En zelfs in geval uw "zetten" (geeuw), dat gaat maar in 1 richting: naar meer ruimte. Als iemand anders met dezelfde maat ze wil gebruiken is ze dan gewoon hier en daar wat ruimer. Desnoods op te vangen met een inlegzool.
Schoenen die te groot zijn, zijn zowat even hard te vermijden als schoenen die te klein zijn.
Maar bon, jij je ding uiteraard. Wellicht geeuw je dan wat minder.

Citaat:
Ik koop zaken okkazie en identificeer de materialen.
Merk en doorsnee of speciaal is bijzaak.
Het zijn de materialen die degelijkheid bepalen, niet merk of klasse "stuff".
Euh nee, materialen alleen bepalen de degelijkheid niet.
Goeie materialen die slecht geprocessed zijn, zijn waardeloos.
Goeie materialen die goed geprocessed zijn, maar doe voor verkeerde doeleinden worden gebruikt, zijn waardeloos.

Als goed materiaal je enige richtlijn is, dan is het wellicht een idee om je te beperken tot jutezakken.

Citaat:
Hoezo? Ik heb u opgesomd waarom katoen brol is.
Nee, je hebt opgesomd waarom katoen brol is als je het gebruikt voor dingen waar het niet voor dient. Good riddance.

Citaat:
Waarom denkt u dat werkbroeken/vesten een beduidend % polyester of polyamide heeft? Net omdat ze het daar niet kunnen maken om enkel katoen te gebruiken, personeel zou klagen tegen de baas, en de wasserij zou niks anders moeten doen dan gaten stoppen en vervangen, waardoor de KOST voor de baas vlug de PRIJS zou overstijgen.
Ga eens effectief bij een baas kijken waarom hij aan zijn personeel sowieso katoenen kledij als bijvoorbeeld t-shirts geeft, en geen polyester/polyamide t-shirts.
Ga ook vooral eens praten met de weinige mensen die toch d?*t van hun baas krijgen en hoe tevreden ze daarover zijn.

Citaat:
Hoezo "frustraties"?
Ik heb net geleerd om "frustratie" te vermijden: herkennen van brol voor, ipv na kopen. Daar gaat dit onderwerp over, herinner je?
En waarom zou ik nieuw kopen, als ik okkazies vindt die de KOST tot een fractie reduceren?
Je beklaagt je de kwaliteit die je daar vindt, maar tegelijk wil je er wle blijven gaan... Beetje bizar maar goed.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden