Los bericht bekijken
Oud 26 november 2017, 20:29   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet doorslaan. Tegen totalitaire en theocratische systemen en dictators vecht ik me ook dood. Daar kan ik niet in leven.

De machtsgeilheid van de Kerk wordt alleen overtroffen door de Islam, doordat de Kerk een zekere verlichting gekend geeft die haar theocratische invloed milderde.

Vrijheid is nooit absoluut. Vrijheid van religie betekent niet dat de (leiders en de leidende organen van de) gelovigen zich niet dienen te onderwerpen aan de wetten van de democratische staten. Moeilijk voor hen, dat begrijp ik, aangezien hun God de grote baas is die boven alles staat en de enige ware is...

Maar je kan onze seculiere democratie bedreigende religies zomaar niet laten begaan en ons weerloos naar de slachtbank laten leiden. Onverdoofd.

Het mag niet (toelaatbaar) zijn dat worshippers en gelovigen over speciale vrijheden beschikken, zich beroepend op de vrijheid van Godsdienst, vrijheden die aan seculieren niet toebedeeld worden
Er bestaat niet zoiets als "bedreigende religies". Religies zijn geen handelende personen. Als overheid grijp je in waar mensen de krijtlijnen van de wet overschrijden.

En dan is het belangrijk te weten dat er een fundamenteel verschil is tussen wetten en waarden, iets wat u volledig door elkaar gooit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden