Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2008, 13:24   #90
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.146
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart Wolput Bekijk bericht
Oh ik kan er wel enkele voorbeelden geven (eentje uit mijn Thesis :

"Een ander voorbeeld is gesitueerd in Amerika waar het Select Committee of Nutrition van de senaat in 1977 onder zware druk van de veeteeltlobby, het dieetadvies voor de bevolking aanpaste van ‘eet minder vlees’ naar ‘kies vlees, vis en kip die de inname van verzadigde vetzuur reduceren’. Een goed voorbeeld van hoe een consument, die vaak nutritioneel minder inzicht heeft op het geheel van nutriënten, van een simpel naar een weinigzeggend advies wordt geleid. Het essentiële element van minder vlees te eten komt zelfs niet meer voor in het tweede advies (Pollan, 2007)."

Van die veeteeltlobby is McDonalds een van de groteren, aangezien ze hun eigen productieketen hebben.

Het is dus niet zozeer alleen rechtstreeks wetten, maar gewoon het algemeen beleid beïnvloeden.

Het aantal lobbyisten in Washington wordt geschat op 80000 mensen. Wie betaalt die denkt ge? Niet de kleine man om de hoek zenne.
de laatste is nu polonium in sigaretten. En tevens is de tabaksindustrie de meest erge lobbyist met de meest vuile vingers die er bestaan.
Weet je, stel u voor dat je marihuana globaal legaliseert, dan krijg je binnen de 10jaar een paar multinationals die groot worden dankzij marihuana... Op zich economisch geen probleem, maar ethisch (stel u voor deze economisch denker is ook ethisch) totaal onverantwoord.

En weet je Bart: koffie - alcohol - sigaretten - chocolade zijn allemaal peppende of zenuwversterkende of verslavende stoffen en worden massal geconsumeerd, en hebben allemaal multinationals achter hen staan. Ik schat dat 50% van de consumptie bestaat uit die goederen... En je hebt er nutritioneel, gezondheismatig geen enkele waarde van, en toch bestaan er multinaionals rond, en is het 50% van de omzet van delhaize... In principe zijn al die bedrijven meer zondig en schuldig dan MacDonalds of CocaCola...

Het ageren tegen die bedrijven is ook een beetje ageren tegen amerikaanse symbolen.. Wacht maar binnen 10jaar , dan protesteren we tegen chinese symbolen..
brother paul is offline