Discussie: God is goed?
Los bericht bekijken
Oud 12 juli 2016, 14:07   #58
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is inderdaad een oefening.
Je bedoelt waarschijnlijk de vraag of God goed is.
Even voor de duidelijkheid, Bergson heeft terecht opgemerkt dat mensen in het algemeen menen dat de natuur zich gedraagt overeenkomstig de wetten die gesteld zijn voor de natuur. Dat klopt niet. De natuurwetten bestaan alleen in onze gedachten. De natuur doet wat ze doet en wij zien daar wetmatigheid in. De natuur kan niet met een moreel oordeel worden bekeken, ze is dus niet goed of slecht en dat geldt voor alles in de natuur, inclusief de mens.

Bestaat goedheid dan helemaal niet? Als we goedheid onbaatzuchtigheid noemen dan bestaat het voor ons mensen in elk geval wel. Het betekent iets te geven en dus iets kwijt te raken terwijl de ander er iets bij krijgt. God kan dat niet. Als God iets geeft wordt Hij er niet minder van. Dat principe is uitputtend besproken door filosofen in verband met de schepping. God is ondeelbaar.
Wel, je zegt het zelf, goed of kwaad kan alleen in relatie tot mensen geëvalueerd worden en zelfs dit is een hele opgave want wat het goede is voor de ene is het kwade voor de andere.

Ik hou me al niet teveel bezig met die vraag als het over mensen gaat, laat staan dat ik me zorgen zou maken over een hypothetische god.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden