Discussie: Anarcho Kapitalisme
Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2008, 17:08   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Met het verschil dat het een geinstitutionaliseerde instelling is, en zo conflictsituaties voorkomt
Neen, ge verschuift het niveau van conflict naar het niveau van de staat. (Belastingsverlaging voor mij! Belastingsverhoging oor hem! Subsidies voor mij! Meer uitkeringen voor mij! Etc. En dan gaan we daar Democratisch over beslissen.)

Citaat:
Er is éen politiedienst, éen leger, etc.
Laten we maar hopen dat die niet ineens 'havoc' gaan, hé.

Citaat:
Wanneer bij een conflict bescherming moet ingeroepen worden zal dus de politie of het leger optreden, en niet de privémilitie van individu X tegen de privémilitie van individu Y, elk volgens eigen regels, en gesommeerd dus volgens het recht van de sterkste.
Jep, de anarchie zal eindigen in een wereld waar het privémilitie tegen privémilitie is. Elke dag Postal of dergelijke in de straten. Natuurlijk.

Citaat:
Hopelijk snapt ge het verschil met het eerste geval, waarbij éen politiedienst optreedt om het conflict tussen X en Y te beslechten volgens éen centrale rechtsspraak.
En waarbij X en Y zich te onderwerpen hebben aan Z, waarbij Z het soevereine alleenrecht hebt.
Ik ben blij dat ge Hobbes hebt gelezen, maar zie je zelf geen problemen met die theorie?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden