Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2013, 08:09   #815
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We gaan onze discussie niet overdoen, maar ik heb daar 2 heel grote problemen mee.

Ten eerste zijn economische projecties over 100 jaar voor mij totaal waanzinnig, omdat je geen idee hebt van de technologische vooruitgang (of niet), van de geopolitieke situatie, en dergelijke meer. Ik kan mij dus moeilijk indenken dat die man ook maar de minste kwantitatieve inschatting kan maken van "kosten" en van "baten".

Maar ten tweede: WIJ betalen de investering, en ZIJ gaan ervan profiteren ! Goe zot !
ik ga akkoord, we gaan die discussie niet overdoen.

Qua 1, da's juist; de methode is ook niet exact de toekomst te schatten; de methode is om verschillende toekomsten te schatten waarbij "één variabele" gevarieerd wordt en men vaststelt wat het verschil in output is. De methode heeft zijn beperkingen maar volstaat om indicatie te geven.

Qua 2, laat me dan enkel zeggen dat niet iedereen een impliciete social discount rate heeft van, ik zeg maar wat 25%/y, zoals jij.

M.a.w. andere mensen hebben andere preferenties over de tijd; net als ik niet heb te oordelen over uw focus op het hier en nu mag jij niet voor anderen beslissen dat ze niet verder vooruit mogen kijken.

De economische analyse werkt met de vastgestelde tijdspreverentie van de populatie en die blijkt, consequent over verschillende goederen en diensten, voor verschillende deelpopulaties, blijkbaar rond 4% te liggen (het varieert wat per persoon en dienst/product natuurlijk).

Als jij die uitspraken over maatregelen volledig ten persoonlijke titel doet, wat je doet denk ik, begrijp ik het volstrekt; als je daarmee impliceert dat "We" als maatschappij een foute keuze maken door te investeren, dan denk ik dat je de tijdsvoorkeuren van de wereldbevolking fout inschat.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden