Los bericht bekijken
Oud 20 november 2019, 21:02   #105
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik blijf ervan overtuigd dat simpele democratie niet de best mogelijke staatsvorm is, maar zeker en vast wel de minst slechte.

Simpele democratie bestaat al in zoveel vormen (the winner takes it all, proportioneel, proportioneel met bevoordeling van de grootste, kiesdrempel ...), met elk hun voor- en nadelen.

Het referendum is een zeer moeilijk instrument. In Zwiterland lukt dat nu al wel een tijdje, maar niets garandeert dat dat zal blijven duren, of nog erger: of het hier zou marcheren.

Als je een betere staatsvorm kent dan verwacht ik van de N-VA dat ze hem promoot. Maar je draait weer om de hoek. Er is niet de meer simpele democratie. In Turkije werden tegenstanders van het regime met duizenden opgesloten. Dat noemen jullie een totalitair regime? Heel Europa zit opgesloten en over de meest essentiële problemen wordt zelfs het volk niet geraadpleegt.
Bij ons worden vermoede aanhangers van een andere partij in het zak gezet en benadeeld en zelfs tegen de gestemde wetten in.
En iedere politieke partij sluit maar al te graag de ogen.
En als jij ook niks anders te bieden hebt voor dit land; noch uw partij; dan mag je Uzelf duizend maal democratisch noemen maar dan zijn jullie niet een partij die vernieuwing noch eerlijkheid beoogt. Hoogstens is ze een traditionele partij dan. Je kan veinzen en opzij kijken zoveel je wil maar over die parlementaire onschendbaarheid; die alle poorten open zet tot misbruik; heb ik uw partij nog niets zien betwisten. Vandaag mogen jullie de beest uithangen jongens en wij hopen dat wij dat morgen ook mogen doen is het motto.
Het volstaat dat een kiezer durft uitkomen voor zijn zienswijze om door de hele bende met toestemming en met plezier afgemaakt te worden. Zelfs met medewerking van de eigen partij en dit in naam van de vriendschap onder politiekers.
Dat was altijd zo en dat is nog steeds zo.
Wat is er dan in feite vernieuwd? Of verbeterd? Of eerlijker?
Geen enkele partij maakt zich zorgen over het lot van geviseerde kiezers.
Waarom zouden ze trouwens?
Kom dat hier eens vertellen Schoof en morgen smijten ze U met klikken en klakken buiten; ook in uw partij.
Maar lullen over democratie kun je ook al ondertussen als de beste.
En zolang je niet alleen lult blijft alles in orde voor de toekomst en die toekomst zijn de jobkes. Niet noodzakelijk om te werken maar vooral om meer te krijgen. Waar ik woon heb ik de werkelijkheid aanschouwd.
Ik ga me beperken met te zeggen dat deze werkelijkheid niet mooi geweest is.
Niet voor mezelf hoor. Ik doe niet meer mee trouwens.
Maar honden bijten mekaar ook dood als er een been in de ring wordt gegooid. Tot mijn grote vreugde zelfs. Ik moet zelf de messen niet trekken. Ze slachten mekaar reeds af.

Laatst gewijzigd door werkman : 20 november 2019 om 21:18.
werkman is offline   Met citaat antwoorden