Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2016, 14:14   #1049
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.182
Standaard

Zwitser

Citaat:
... en dus verander je weer van onderwerp. Ik reageerde op een post over de subsidies, en jij hebt het prompt weer over de kaartjesprijzen.

... en dus doe je weer alsof ik niet al aangetoond heb dat het subsidie niveau in het België maar liefst vier maal zo hoog is als in het VK.

... en dus doe je maar weer alsof ik niet al heb aantetoond dat "reizigersuitgaven per passagierskm" + "subsidies per passagierskm" lager is in het VK dan in België.
Met atoc cijfers... kunt U eens een referentie geven naar een betrouwbare statistiek?
Uit deze studie (2009) blijkt dat het totale inkomen van BR, dus subsidies plus biljetten, een stuk hoger is dan in België per kilometer afgelegd door reizigers. De conclusie is dat "Citing this study, McNulty (2011) estimates that the efficiency gap between British rail against the four
benchmarks to be close to 40%. "
Het blijkt dat de subsidiëring anders gebeurt in het VK, zo is de 3,8 miljard pount subsidie enkel bedoeld voor het netwerk, dat gehernationaliseerd werd na het beruchte ongeval in Hatfield, een gevolg van de privatisering van het netwerk.De steun aan de privé-bedrijven die de lijnen uitbaten is daar niet in inbegrepen.
De studie besluit dat de subsidiëring in 2006 ongeveer op hetzelfde niveau lag als voor de privatisering... http://www.crninet.com/2011/b7a.pdf

Citaat:
Ik ga je iets voorstellen: Ik heb hier een mooie computer staan. Kost 300 euro. Maar je mag hem hebben voor 80 nu, en 1000 uit je volgende loonzakje. Goede deal, niet?
Valse voorstelling van de feiten, zie boven.

Citaat:
In België gaat 55% van je brutoloon naar de overheid, in het VK 32%. Jij hebt wel een heel erg vreemde definitie van "iets minder".
55%? Als je grootverdiener bent, wat ook fair is, dat overheid doet veel terug. Pensioenen, infrastructuur, goed onderwijs, goede gezondheidszorg, goedkope spoorwegen, goede wegen, etc.
Het leven in het VK is veel duurder dan bij ons. Overigens nettlonen verschillen niet zo veel, een kleine 200 euro, maar je moet weten dat topjobs veel beter verdienen dan in België, dus voor de gewone man is er weinig verschil. http://www.reinisfischer.com/average...ean-union-2015

http://wageindicator.co.uk/main/pay/...age-comparison


Citaat:
Blijft een feit dat het totale kostenplaatje dus toch duidelijk in het voordeel van het VK uitvalt. Je gaat nu toch eens moeten de realiteit erkennen, en ophouden met doen alsof dat niet zo zou zijn.
helemaal niet, moest je nu eens met betrouwbare statistieken afkomen... de studie die ik hierboven citeerde toont net aan dat de subsidies plus inkomsten veel hoger ligt per reiziger kilometer in het VK vergeleken met België.

Ik ben het er wel mee eens dat de prijs voor reizigers in België belachelijk laag is, en moet opgetrokken worden. En er moet onderscheid gemaakt worden tussen spits- en daluren, België is het enige land in Noord-West Europa waar dat niet zo is. In het kort Belgen zijn verwend.
Overigens, zolang er geen investeringen gebeuren in de noord zuid as, heeft de NMBS haar maximumcapaciteit bereikt tijdens de spits. Meer reizigers kunnen ze niet aan, dus moeten de prijzen de hoogte in.
Dat gezegd zijnde, ik hoop dat de prijzen nooit op Brits niveau komen, dat zou een schande zijn en de koopkracht van de Belg ondermijnen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden