Los bericht bekijken
Oud 12 december 2018, 19:04   #31
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
En de energie investeren in het verstand bleek beter dan het in één of andere waarnemingscapaciteit te investeren.

Trouwens, dank zij ons verstand is ons waarnemingsvermogen een serieuze factor hoger dan dit van dieren. Enig idee welk dier het hoort waaien op Mars?
Het verstand heeft zo zijn voor en nadelen denk ik.

'Ik zie het niet meer zitten, ik pleeg zelfmoord', is iets dat eigen is aan onze soort denk ik.
Voor zover ik weet doen dieren daar niet aan mee (Lemmingen is een andere oorzaak).
Stel dat het verstand erachter komt dat uit het leven stappen een toegang naar een beter oord oplevert zou het nog enigszins te begrijpen zijn.
Maar mocht dat het geval zijn (zekerheid hebben dat ...) dan zou iedereen daar voor kiezen?
Doorgaans is de meerderheid echter van oordeel dat er verstandelijk iets mis is met mensen die zelfmoord plegen.

Toch lijkt het dat verstand te zijn (hetgene dat ons wat onderscheidt van de dieren) dat ons er toe aanzet.

Als je de handeling van zelfmoord als iets negatief beschouwd, zou je kunnen stellen dat het verstand op z'n minst voor een deel ons leven vertroebelt.
satiper is offline   Met citaat antwoorden