Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2007, 10:57   #3
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.157
Standaard

Het is ongetwijfeld zo dat de nieuwe stijl vruchten afgeworpen heeft, ik kan mij volledig vinden in uw betoog, ook wat betreft het marxistische karakter van de partij. De PVDA blijft een communistische partij maar vooral de attitude is veranderd zoals U al aangaf, en onmiskenbaar profileert de partij zich veel beter naar de buitenwereld dan vroeger het geval was. (en zoals iedereen weet is dit van cruciaal belang, vooral in de huidige contekst waarin marketing en imago allesoverheersend zijn)
Historische kwesties zoals de rol van Stalin of Mao blijven belangrijk maar een eenduidig antwoord hierop is niet mogelijk, ongetwijfeld is de visie van Ludo Martens te eenzijdig positief. In elk geval is het niet verstandig om hiermee te veel naar buiten te komen vermits dit het imago van de PVDA schaadt. (in Rusland of Georgië zou het net andersom zijn, maar Belgen hebben decennia koude oorlog propaganda achter de rug, de omstandigheden zijn ook totaal anders). Ook al te openlijke steun voor het bedenkelijke regime in Noord-Korea schaadt de PVDA. Het zorgt eveneens voor onnodige verdeeldheid binnen de linkerzijde(waar ook de PVDA zich nog steeds aan bezondigt). Bij de LSP en zelfs SPA-rood en de KP zijn ze nog volledig in het verleden blijven steken, het is bemoedigend te zien dat de PVDA zich daarover probeert te zetten (zonder het verleden te verloochenen). Het kapitalisme is veranderd, de omstandigheden in West-Europa en de wereld ook en elke communistische partij moet een antwoord vinden op deze uitdaging en de hedendaagse realiteit, die anders is in elk land. De linkerzijde in bijvoorbeeld Latijns-Amerika is daar uitstekend in geslaagd, ook de communistische partijen in Azië zijn daar in geslaagd. Bovenal moet de PVDA nog meer aansluiting vinden bij de leefwereld van de gemiddelde Belgische werknemer, en dat kan inderdaad alleen maar door te bevragen, en een vlottere doorstroming naar de top van ideeën en mensen. (een beetje meer Steve Stevaert, maar dan wel MET een linkse inhoud). Misschien moeten ook de offers die van partijleden gevraagd worden wat verminderd worden want niet iedereen is een idealist die zijn leven in dienst van de partij wil stellen. Op die manier kan de partij dan ook echt doorbreken bij brede lagen van de bevolking.
Alleszins heb ik de indruk dat de PVDA de goede weg is opgegaan, en veel dakloze linksen zal aantrekken. (tenminste als het CAP mislukt, zoals ik helaas wel vrees)
tomm is offline