Los bericht bekijken
Oud 14 januari 2007, 02:50   #6
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Bij de LSP en zelfs SPA-rood en de KP zijn ze nog volledig in het verleden blijven steken, het is bemoedigend te zien dat de PVDA zich daarover probeert te zetten (zonder het verleden te verloochenen). Het kapitalisme is veranderd, de omstandigheden in West-Europa en de wereld ook en elke communistische partij moet een antwoord vinden op deze uitdaging en de hedendaagse realiteit, die anders is in elk land.

Wat bedoelt u met in het verleden leven? Als je de verschillende congrestexten leest van zowel de nationale sectie als van de internationale, moet je begrijpen dat er weinig anderen in staat zijn van zo'n globaal en actueel beeld van de huidige wereld te geven en hoe je er als marxisten tegenop moet gaan.

Wat ik de laatste jaren en zeker het laatste jaar vaststel is een verrectsing bij de PVDA die volgens mij voor een reformistische en opportunistische koers kiest, waarbij ze bijvoorbeeld de rol wil gaan spelen van de SP in Nederland.

Daarbij moet wel gezegd worden dat de SP een reformistische partij is die geen marxistische analyses meer maakt en zich enkel kant tegen een neoliberaal beleid. Zo'n brede partij is inderdaad een noodzaak op dit moment, maar daarbij houdt het natuurlijk niet op; via het parlement en reformisme zal je de wereld niet veranderen.

De kwestie is of men de arbeiders en haar huidige bewustzijn wil vertegenwoordigen of de voorhoede wil zijn van de arbeidersklasse. Met een voorhoede bedoel ik uiteraard wel een formatie die voeling heeft met het bewustzijn van de arbeiders; om het met de woorden van Sleeckx te zeggen; een lokomotief kan geen trein trekken als ze er 100 meter voorrijdt, maar ze zullen ze ook niet kunnen trekken als ze zich niet vooraan de trein plaatsten.
Leninisten kiezen uiteraard voor het tweede optie, namelijk voor een marxistisch voorhoedepartij met een militant lidmaatschap... Ik heb de indruk dat de PVDA de laatste tijd zich de eerste benaderingswijze heeft eigengemaakt.
Als ik mij niet vergis was net die opstelling van de KP in de tijd één van de oorzaken van de oprichting van Amada. Na de BWP en de KP; is nu eindelijk ook de PVDA bij de integratie binnen het systeem. Maakt de PVDA hierbij geen historische fout? Maakt de nieuwe garde een van de enige fouten die de oude garde heeft kunnen vermijden?

Soms is ledenwinst en postjeswinnerij aantrekkelijk voor de belangen van individuele top-leden, maar daarvoor wordt de historische rol van de formatie en daarmee tientallen jaren werk om revolutionaire ideeën te verspreiden naar de vuilbak verwezen.

Dan vind ik het idee van LSP om via frontvorming te werken waarbij we echter onze eigen formatie behouden een veel juistere visie.
__________________
Jonas Elossov is offline