Los bericht bekijken
Oud 19 november 2019, 05:24   #226
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Daar gaan we weer
Dat die bootstrap vermeend dichter bij geweldpleging zou liggen is enkel onze interpretatie en het doodfixeren op de extreme uitwassen die nu actief rotzooien.
Nee, ik heb het niet over de waarneming van plof moslims en zo. Christenen waren destijds minstens even fanatiek. Het gaat hem niet over het waargenomen gedrag, het gaat hem over de fundamenten, onafhankelijk van welk gedrag het in een zeker kader inspireert. Immers, zoals ik al gezegd heb, is asymptotisch gedrag vaak onafhankelijk van de precieze bootstrap, en komt bijna altijd neer op "macht vergaren op al dan niet brutale wijze", of de bootstrap nu is "de blijde boodschap brengen", of "wiskundige stellingen bewijzen". Instrumentele convergentie.

Ik heb het puur over de analyse van de originele dogma's. Daar kan je gewoon niet onderuit dat de originele dogma's van de islam brutaler zijn dan die van het christendom. Nog eens, het daadwerkelijk waargenomen gedrag is daar niet noodzakelijk mee gecorreleerd: christenen hebben destijds evengoed de beest uitgehangen. En wiskundigen zouden dat even goed doen als ze in het paradigma van instrumentele convergentie zitten, en dus "hard genoeg" wiskundige stellingen willen kunnen bewijzen. Instrumentele convergentie treedt in principe op wanneer men iets hard genoeg wil, en wat die iets is, heeft verder geen belang. Wie van iets hard overtuigd is dat het moet gebeuren, wat dat ook is, wordt brutaal en wil maximale macht.
Aan dat universele gedrag kan je dus niks afleiden over die "iets". Ik heb het hier dus niet over dat waargenomen gedrag, maar wel over de basis boodschap zelf. Die is bij de islam veel intrinsiek brutaler dan bij de christenen. Essentieel is het verschil "ga het geloof opdringen of snij hun hoofd af" versus "ga het geloof aan iedereen vertellen en wees blij".

In beide gevallen, als men dat hard genoeg wil, gaat men brutaal worden. Maar men gaat ook brutaal worden als men hard genoeg wiskundige stellingen wil bewijzen, dus dat toont niks aan.
patrickve is offline