Los bericht bekijken
Oud 23 september 2018, 11:43   #680
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Jullie, Nederlanders, hebben het tussen 1815 en 1830 ook al grondig verknoeid bij onze Waalse landgenoten door van hen Ollanders te proberen maken. Want Waalse officieren in het leger moesten Nederlands kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen promoties.
Dat laatste horen Belgicisten toch goed te vinden , "want we zijn toch een tweetalig land" klinkt het steeds in die hoek.
Maar afgezien van wat Edwin stelde; hadden de Nederlanden herenigd gebleven, dan was Brussel nu aan het oprukken naar anderhalf miljoen Nederlandstaligen ipv Franstaligen.
Die wetenschap, en ons gemeenschappelijk geopolitiek belang in de Nederlanden; meer heb ik niet nodig om de Grootnederlandsde kaart te trekken.

En om u te parafraseren: na 1830 moesten Nederlandstaligen Frans kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen (sociale) promoties.
En dat was uitgerekend het geval te Brussel waar de NL- scholen werden gesloten die Willem I had opgericht.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 september 2018 om 11:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden