Los bericht bekijken
Oud 30 september 2008, 17:33   #59
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Da's niet helemaal juist: ik bedoelde er mee dat het plaatsen van je geld op een eenvoudige spaarrekening uiteindelijk er toe leidt dat de reële waarde van je geld na x-aantal tijd dan lager ligt (zelfs na toekenning van de rente) dan de waarde die het vandaag heeft om er nu iets mee te kopen.

Een theoretisch voorbeeld: een bepaald product kost vandaag 100 €.

Over een jaar kost dit product aan een gemiddelde inflatie van 5.46 % (zoals deze maand) en een gecorreleerde prijsstijging dus 105,46 €.

Om datzelfde goed te kopen heb je dus over een jaar 105,46 € nodig, terwijl je spaarrekening een rente toekende van 4,25 %, zodat je na een jaar dus 104,25 € (nog zonder aftrek van beheerskosten) hebt.

Het product dat vandaag 100 € koste, kan je dus over een jaar met diezelfde 100 € (+ rente) dus niet meer kopen.

Daarmee is natuurlijk abstractie gemaakt van heelwat andere factoren, zoals een (al dan niet vertraagde) prijsstijging of prijsdaling van een product, maar ook met een (al dan niet, maar meestal toch vertraagde) loonstijging.
Inflatie is tijdelijk naar een erg hoog niveau gestegen. Normaal zit de spaarrente 1 tot 2 procent boven de inflatie. Genoeg in ieder geval om op lange termijn de koopkracht van het spaargeld te handhaven.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden