Los bericht bekijken
Oud 6 februari 2008, 19:49   #24
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander de Grote Bekijk bericht
Uiter�*�*rd liggen de overwinnaars van WOI voor een deel aan de basis van de opkomst van de NSDAP. Wie een land zo'n zware herstelbetalingen oplegt (het is tenslotte Jan Modaal en NIET de ivoren toren-politicus die er zijn broek aan scheurt) moet weten dat dat bij de gewone man kwaad bloed zet. ALLE redelijkheid, waar de overwinnaars zich zo op beroepten tijdens de beruchte Versailles-onderhandelingen, was verdwenen in de uiteindelijke onderhandelingsuitkomst. Dat diende niet om Duitsland te straffen, maar gewoonweg om Duitsland internationaal af te maken. De ambigue houding van Georges Clemenceau die toen Frans premier was heeft mij altijd al geïntrigeerd en geërgerd.
Het probleem van WO 1 en dus ook automatisch WO 2 zijn in eerste instantie de schuld van Frankrijk,Rusland en Engeland zelf.

1914 was een tijd dat vooral Engeland en Frankrijk zich grootmachten noemde. Ze hadden dan ook beide heel wat kolonies elders in de wereld en Engeland had de sterkste zeemacht van die tijd.
Misplaatste trots, arrogantie en angst voor de toekomstige machtsposities te verliezen hebben geleid tot zoektocht voor een conflict tegen een opkomende speler op de wereldkaart namelijk duitsland.
Frankrijk heeft de rol van relschopper volledig tot zich genomen en met allerlei achterbakse politieke spelletjes en beloofde grondverdeling is uiteindelijk WO 1 tot stand gekomen.

Nu zijn er veel " als" maar als ik echt 1 land de schuld moet en kan geven voor het ontstaan van nazi duitsland dan moet ik eerlijk gezegd Frankrijk noemen.
België op zich was in die tijd niet meer dan een brouwsel van de grootmachten frankrijk en Engeland van die tijd.
Wat is België nu de dag van vandaag eigenlijk? Nog steeds hebben vlamingen en franstaligen lang niet zo'n nationaal gevoel als belg zoals andere landen dit hebben gewoonweg omdat belgië niet meer dan een kunstmatig ontstaan en nog steeds in leven word gehouden land is met geen eigen identiteit.
slegie is offline   Met citaat antwoorden