Los bericht bekijken
Oud 1 maart 2009, 11:10   #28
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Als de romanticus hervalt in z’n egotransverwarring, ben ik het met je eens.
Zou je dit begrip willen duiden want ik kan niet volgen wat u bedoeld.
Citaat:
Het niet hoopvolle wereldbeeld kan net de omschakeling in positieve zin induceren, het is echter geen garantie. Evolutionaire stromen gaan hand in hand met bewustzijnsgroei, ik kan derhalve je verwijzing naar het 19de eeuwse romantische (reactionaire) beeld begrijpen in deze context. Echter, deze reactie is een poging tot de integratie van wat zich heeft gedifferentieerd (en zelfs ontaard in z’n pathologische dissociatie, hebzuchtig en ondoordacht om zich heen slaand, verwoestend en extremistisch). Deze spontane reactie wordt echter niet altijd ten volle begrepen waardoor het verleden nogal eens verwisseld wordt met de toekomst, zo lijkt me. Vooralsnog, en als gevolg van de vestarring die is opgetreden, niet hoopvol te noemen. Kijk maar naar de uitspraken van de erwtjes onder ons, een mens zou nog beter het onderwijs afschaffen om er beter van te worden.
Dat zou u kunnen stellen, maar dan komt Obama wel grondig roet in het eten gooien. Wat voor mij niet-hoopvol is kan dat wel zijn voor een ander. Zo vind ik het heel hoopvol als de beurs bloedrood kleurt. Hoop is maar een idee-fixe.

We leven in ieder geval (zoals het met elke grote crisis is) op een sleutelmoment van keuzen. De grote vraag is hoe men de centrale banken zal organiseren, alles wijst er echter op dat men de kaart van de privé zal trekken. Hoewel je grote vragen kan stellen of een bank die geen leningen geeft vanuit het eigen beheerde kapitaal wel privé kan zijn. In ieder geval is het systeem van kredieten niet zuiver op de graad, aangezien het exclusieve rechten geeft die de instelling boven de maatschappij plaatst. Obama lijkt mij vanuit dit oogpunt een heel gevaarlijk man, de laatste met zo een retorisch talent heeft de tweede wereldoorlog veroorzaakt en deze was eveneens aan de macht gekomen wanneer de economie in een dieptepunt zat.

Het is altijd gevaarlijk wanneer wanhopigen begeesterd worden, die zullen namelijk volgen tot aan de hellepoort.
Loki is offline   Met citaat antwoorden