Los bericht bekijken
Oud 13 maart 2019, 18:50   #78
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Hier de onderkant van de Braziliaanse samenleving, inderdaad niet zo heel veel beter dan Afrika en er zijn ook blanken bij.
https://www.youtube.com/watch?v=pMLjVaJRUC8

1.Maar hoeveel zou dit minimumloon dan zijn in zulke landen?
Dat kan echt niet veel zijn in zulke landen en als onderwijs, gezondheidszorg, wonen, etc. even duur blijft is dit een maat voor niets.
En in rijke, ontwikkelde landen, met een minimum inkomen van laat ons zeggen 800 euro, wat zou mij dan nog tegenhouden om met dat geld in een arm land te gaan wonen. Of mensen van Marokkaanse of Turkse origine in hun land van origine. Met 800 euro, en zeker zonder gesubsidieerde gezondheidszorg(het geld moet van ergens komen...), kom je hier niet ver.

2.Ik vind het Cubaanse systeem met al z'n gebreken dan toch nog beter voor derde wereldlanden. Zeer lage lonen, maar zo goed als gratis basiskosten.

3.En nog beter natuurlijk is het Chinese systeem. Grote staatscontrole, maar toch een performant systeem.

4.Wat betreft rijke, ontwikkelde landen is ons huidige systeem nog niet zo slecht. Maar het kan beter. In Finland bvb. betaalt de staat je advocaat en universiteiten zijn volledig gratis, inclusief het studentenkot.
Dat systeem is veel democratischer dan het systeem in België dat toch vooral nog steeds de rijken bevoordeeld.
1. Dit is nog de grote witte vlek. Zelf hou ik van verticale vooruitgang. Ergo, als zaken vast dreigen te lopen - begin met een totaal ander systeem.

Betreft India:
https://www.hln.be/nieuws/buitenland...ners~a1b1a195/

Zie het als een uitvinding, deze moet verbeterd en verbeterd worden, alvorens deze van het laboratorium naar de markt gaat - om als het eenmaal succesvol blijkt te moeten concurreren met andere basisinkomen systemen - of beter gezegd leren van andere landen en het 'eigen' basisinkomen principe (wederom) verbeteren.

2. Mocht Mozes zijn truukje nog eens een keer overdoen en Cuba pertinent aan 'wal' leggen met Mexico en Amerika dan is het gauw gedaan met dit gesloten systeem, dunkt me.

3. Het Chinese systeem werkt alleen als mensen samen kunnen werken; het grote probleem met ontwikkelingslanden is dat mensen het leven zo moeilijk mogelijk kunnen maken ipv gemakkelijk. Nu probeert ge een systeem van een grote mierenkolonie, waar alles perfect inelkaar overgaat, in deze landen te implementeren ?? @Tomm, Afrika is nog lang niet klaar voor Confusius.

Ik hou van negers op mijn manier, maar ben ook zo eerlijk om er voor uit te komen dat een dergelijk systeem te hoog voor deze mensen is gegrepen. Betreft Indianen heb ik geen ervaring mee, maar ik meen hier soortgelijke problemen te bespeuren. Is helemaal niet erg; doch svp niet de lat te hoog leggen. Kijk wat haalbaar is en ga vandaar uit het maximale rendement trachten te behalen - voor (gehele) maatschappij.

4. Het kan inderdaad beter. Vooral in Amerika. President Nixon heeft in zijn jeugdjaren, jaren '30, de trauma's van honger en de vernederingen van welfare onder lijve ondervonden, ergo was een voorstander van het basisinkomen; het is onder zijn regeerperiode ruim door het congres geloodst. Het is ergens intens triest dat door een onwetendheid & pietlukkigheid het basisinkomen destijds in het senaat is gesneuveld. Amerika zou een totaal ander land geworden zijn..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 13 maart 2019 om 19:02.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden