Discussie: Proeven op dieren.
Los bericht bekijken
Oud 30 september 2009, 13:06   #20
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Dierproeven is niet iets dat je graag doet. Het is een noodzakelijk kwaad. Tenminste als het geneesmiddelen betreft, make up en andere cosmetica is een andere zaak. De ontwikkeling van bepaalde levensreddende medicijnen en therapieën had nooit zo ver niet gestaan als er geen proeven op dieren waren gedaan. Als ik weereens in discussie ben met een zogenaamde dierenliefhebber of 'groene jongen', stel ik altijd de vraag of hij dan liever zelf als proefkonijn speelt in het labo of zijn kinderen hiervoor aanbiedt. Dan blijft het meestal ijzingwekkend stil aan de overkant ...
En toch....

Zou je niet voldoende ten einde raden, ten dode opgeschrevenen vinden om ,op eigen risico, een nieuwe therapie op uit te proberen? Is het echt noodzakelijk om +750.000 proefdieren te ge- of eerder misbruiken? Mengele zou jaloers zijn...

1 minuut zoeken leverde al een resultaat op dat, voor mij alvast, meer dan een brug te ver is :
(uit dierproeveninformatie.nl)
"Kurkuma is goed voor de lijn......"
Het onderzoek met muizen leverde het volgende op:
"Voor het onderzoek werd een groep muizen in tweeën verdeeld. De ene groep kreeg gedurende twaalf weken vettig eten. De andere groep kreeg hetzelfde eten, maar met 500 milligram kurkuma bij elke portie.
Na twaalf weken bleken de muizen die kurkuma hadden gegeten minder te wegen dan de anderen. Ze vormden minder nieuwe bloedvaten, waardoor er ook minder vetcellen werden aangemaakt. Ook hadden ze een lagere cholesterol."
Ten eerste is overgewicht vaak vooral een probleem door een verkeerd dieet. Via dierproeven zoeken naar de beste 'dieetpil' is geld uitgeven aan onethisch onderzoek, terwijl beter gericht kan worden op voorkoming en aanpassing van de levensstijl van mensen.

Maar het kan nog veel erger...

In 1990 lobbyde Procter & Gamble in Californië tegen een wet die de beruchte Draize-test wou verbieden. Bij deze test worden bijtende chemicaliën direct in de ogen van dieren gedaan.


De mens mag zich dan al superieur voelen tov de dieren, uit zijn gedrag kan je dat niet afleiden....

En als antwoord op uw vraag, Ik speel inderdaad wel liever zelf proefkonijn, als laatste optie, dan dat je het eerst op honderden slachtoffers moet uitproberen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden