Los bericht bekijken
Oud 10 april 2017, 09:00   #180
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik denk dat Quercus de steeds hogere roerende voorheffing aankaartte.



Eigenlijk zijn er voor fondsen prima alternatieven te vinden. Ik denk vooral aan holdings en ETF's. Bij holdings koop je zonder instapkosten een heel gediversifeerde portefeuille tegen een prijs die meestal lager ligt dan de intrinsieke waarde. Op de Belgische beurs staan een paar kwaliteitsvolle holdings genoteerd zoals Ackermans, Brederode en Sofina.

Indexbeleggen is ook een prima alternatief. Er zijn uiteindelijk veel fondsen die slechter presteren dan de index. Indexbeleggen probeert dan ook niet om de markt te verslaan, en bovendien zijn de kosten bij een ETF veel lager.



Das inderdaad héél jammer. Zelf ben ik als particulier ook met succes actief op de beurs.

Ik opteer voor de buy&hold strategie. Ik denk dat wanneer je aantal basisregels volgt, je op termijn altijd vermogensaangroei verwezenlijkt. Deze basisregels zijn:

- Gespreid instappen in een gediversifeerde kwaliteitsportefeuille.
- Dividenden steevast herbeleggen en een goede spaarattitude kweken.
- Winnaars vasthouden, op sommigen heb ik thans een netto-dividendrendement van 10 %.
- Opteren voor buy & hold, maar verliezers verkopen bij een negatief rendement van > 15 %.
Juist, holdings geven automatisch de spreiding van risico die cruciaal is in elke beleggingsstrategie. En qua pricing is het interessanter dan rechtstreeks instappen in de onderliggende aandelen.
ETF's in de portefeuille van partikulieren zijn ook fondsen. Passief beheerde fondsen. Die doen het meestal goed, in een opgaande beurs. Maar durven wel wat achterblijven op echt actief beheerde fondsen. Die laatste verkies ik dan ook boven indexfondsen. Is meer een persoonlijke keuze van mij, geen waardeoordeel. Blackrock heeft een mooi aanbod van ETF fondsen via hun filiaal iShares.

Volledig akkoord met jou voor wat betreft je buy & hold aanpak. Zeker bij fondsen met een sterke geografische en sectorale spreiding. Bij fondsen die meer in 1 thema gaan of regio investeren, ligt dat anders. Daar moet de individuele belegger toch echt wel wat meer zijn huiswerk maken en beseffen dat uitstappen soms de verstandigste beslissing is. Maar ik neem aan dat jij het hier meer over individuele aandelen had binnen jouw portefeuille.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden