Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2007, 20:11   #14
Cedric Vloemans
 
 
Cedric Vloemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Het ligt inderdaad aan de HOUDING. De minachting van Franstaligen voor het Nederlands zit zeer diep, dat heb ik meerdere malen aan der lijve mogen ondervinden toen ik nog studeerde en een zeer goed contact had met mijn Franstalige medestudenden (VUB-ULB verbroedering...), maar ik weet ook van collega-studenten die Nederlandse taallessen aan Franstalige werknemers van bepaalde bedrijven gaven en geschokt waren dat de ene groep wèl meewerkte en de andere groep totaal niet. Er zijn Franstaligen die het niet erg vinden, jammer genoeg is er een meerderheid die gewoon op het Nederlands neerkijkt als "toch niet nuttig" en "boerentaaltje".
Ik heb Frans altijd moeilijker gevonden dan Duits, ook al had ik meer moeite met de Duitse grammatica. Daarom spreek ik het ook niet zo graag als mijn andere talen. Maar als ik mijn familie in Wallonië opzoek dan babbel ik mee als de beste. La courtoisie, mijn waarde... (en interpreteer dat maar zoals je wilt)
Ik ben het absoluut met u eens dat er nog sprake is van een franstalige arrogantie, maar dat is geen reden om de boel te splitsen hoor, dat vind ik toch. Het kan evenmin veralgemeend worden.
De fout ligt ook aan andere zijde: wanneer men als nederlandstalige in Brussel de winkel binnengaat, zal men snel geneigd zijn Frans te spreken, ipv Nederlands.
Daarenboven moeten de franstaligen in België inderdaad leren dat de economische macht niet meer bij hen ligt, en wat dus meer en meer de lingua franca wordt. Eentaligheid is in verschillende streken dikwijls - en meer en meer - reden tot werkloosheid.

Anderzijds moeten de mogelijkheden om de taal te leren gegeven worden. Er is gebleken dat dit niet altijd op vrijwillige basis gaat, vandaar ook ons taalonderwijsplan, waar volgens mij niets tegen het principe kan ingebracht worden.
Cedric Vloemans is offline