Los bericht bekijken
Oud 14 april 2011, 21:48   #24
Tricke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 april 2011
Berichten: 1
Standaard Debat financiering kerk !

***** dit is geen betoog is tegen de katholieke kerk of tegen de katholieke gelovigen *****
Als je de uitspraak van zijne witte schijnheiligheid van de laatste dagen over condoomgebruik als medeoorzaak van aidsdoden in Afrika, weet je dat het katholieke geloof is blijven steken ergens in de jaren 30.
Door uitspraken tegen condooms, holebi's, abortus, euthanasie, het misbruik van kinderen door geestelijken en het dom wil houden van gelovigen heb ik reeds jaren geleden besloten om me te laten schrappen uit de geloofslijsten en het doopregister.
Bent u die katholieke kerk ook zo beu als koude pap? Laat u vandaag nog ontdopen!
Sinds de affaire-Vangheluwe losbarstte, willen steeds meer Vlamingen zich laten ontdopen. De tendens is te merken in elk bisdom, zo leert een rondvraag van De Morgen. Antwerpen spant met ruim 400 dossiers de kroon. De kanseliers in de bisdommen kunnen de toestroom amper aan….

Het risico is niet gering dat je gedoopt werd als je in deze contreien ter wereld kwam. Je wordt dan geregistreerd in het zgn. ‘doopregister’. Aan het eind van de lagere school is de kans groot dat je ‘gevormd’ werd. Zelfs om te trouwen jagen ze velen onder ons ook nog de kerk in en de katholieke kerk registreert dat allemaal netjes in haar boeken en rijft op die manier veel subsidies binnen. Als je dat onterecht vindt, kan je de ontdopingsprocedure gebruiken om je te laten uitschrijven. Het volstaat dan de volgende tekst te mailen naar: [email protected]


Aan bisdom.......(bvb BRUGGE)........................................... ..
(= Het bisdom van de plaats waar men zijn/haar doopsel heeft ontvangen.)

(plaats)………….......……, (datum)………..............

Betreft: Uittredingsaanvraag

Geachte Heer/Mevrouw,

Mag ik U verzoeken administratief het nodige te doen, om mijn uittreding te akteren:

“(naam en voornaam)......................................... .................................................. .........................,
geboren te ..............................................(geb oorteplaats) op ...........................(geboortedatum),
en gedoopt te .................................................. ...............(parochiekerk of materniteit en adres)
toen hij/zij woonde te ..........................…………………… ……………… (vroegere woonplaats)

heeft weloverwogen en duurzaam beslist uit de Rooms-Katholieke Kerk te treden.”

Mag ik u vragen mij over de ontvangst van dit schrijven te berichten met vermelding van de datum
van mijn uittreding.

Met vriendelijke groeten,

…………………………………………� �…..
(naam en voornaam)
(huidige verblijfplaats)



Klik hier voor een printbare versie:

http://www.h-vv.be/images/stories/HV...eding%20ok.pdf


Je mag dan een mail verwachten waarbij men de ontvangst van de aanvraag tot uittreding uit de katholieke kerk bevestigt. De pastoor van de doopparochie wordt dan gevraagd je ontdoping in te schrijven in het doopregister. De beslissing wordt ook ingeschreven in de betrokken registers op het aartsbisdom.
De wet op het bijhouden van persoonlijke gegevens in databanken verplicht de katholieke kerk om je een fotokopie met de randvermelding van de uitschrijvingen in de registers te bezorgen. Vraag ze via hetzelfde mailadres als je ze binnen de maand niet ontvangt.
Rest mij nog de volgende belangrijke opmerking: kerkuittreding heeft – in tegenstelling tot wat velen misschien menen – geen enkele invloed op de financiëring van de rooms-katholieke kerk in België. Om historische (en politieke) redenen wordt de rooms-katholieke kerk gefinancierd op basis het aantal inwoners. Een maatregel die nog dateert uit de tijd dat katholiek-zijn gelijkstond met mens/burger-zijn. Andere erkende levensbeschouwingen daarentegen worden gefinancierd op basis van het aantal leden. Het resultaat is een ongelijke behandeling waarbij de rooms-katholieke kerk tot 97% van de overheidsfinanciëring ontvangt (terwijl het aantal kerkgangers nog nauwelijks 15% bedraagt). Wanneer wordt deze scheve situatie eindelijk rechtgetrokken? Ik heb de (misschien nogal naïeve) overtuiging dat een massale kerkuittreding alvast een maatschappelijk debat zou kunnen openen.

Bron: http://www.vub.ac.be/vo/images/ontdopingsfolder.pdf

Mvg,

Naessens Patrick
Izegemstraat 121
8770 Ingelmunster
Tricke is offline   Met citaat antwoorden