Los bericht bekijken
Oud 29 september 2019, 10:47   #34
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard vervolg

De genealogie van Jezus.
We weten nu dat Flavius Josephus, ofwel Jozef ben Matthias (bar armamees of ben hebreeuws) zijn naam heeft verbonden met de vier evangelien door de figuur van Jozef van Arimathea, en aan de Handelingen door de 12de apostel Mattias van wie we verder niets meer horen. Josephus was een leviet en daarmee kan een raadsel worden verklaard. Namelijk hoe was het mogelijk dat de schrijver van Matteus de genealogie kon geven van Jezus naar David via Jozef en de koninklijke lijn en dat de schrijver van Lucas via Maria de priesterlijke lijn kon geven. in de inleiding van zijn Vita laat Josephus zien dat hij daartoe in staat is. Iets verkort staat er ...
1. Ik kom uit een eerbiedwaardig geslacht, dat in zijn geheel van priesters afstamt. Terwijl adeldom bij iedereen weer op iets anders is gebaseerd, is het bij ons dus de priesterlijke waardigheid, waaruit het aanzien van onze familie blijkt. Bovendien stam ik af van ... het belangrijkste van de vierentwintig [1] afdelingen. ... behoor ik ook nog tot de voornaamste familie van die eerste richting. Van mijn moeders kant ben ik van koninklijke bloede, want de nakomelingen van Asamoneus, waarvan die familie afstamt, bekleedden niet alleen heel lang het ambt van hogepriester, maar hadden tegelijkertijd een koninklijke waardigheid. Ik zal nu mijn voorvaderen in de juiste volgorde opnoemen. De vader van mijn grootvader heette Simon ..., bijgenaamd Psellus. Hij leefde in dezelfde tijd als Hyrcanus, de zoon van de hogepriester Simon, de eerste van alle hogepriesters .... Ik ben de zoon van Matthias en ben geboren in het eerste jaar van de regering van Gaius Ceasar. ... Ik heb nu dus de stamboom van mijn familie opgeschreven, zoals ik die in de officiële documenten heb aangetroffen. (en aan het slot, na de verwoesting van Jeruzalem) 76. ... Maar toen mijn land was verwoest, was er niets van enige waarde meer dat mij nog troost kon bieden in mijn ellende. Ik verzocht aan Titus om mijn familie in vrijheid te laten stellen. Titus stelde ook weer de heilige boeken tot mijn beschikking.
Josephus was dus in staat om de genealogie van Matteus en Lucas te schrijven; hij had ook de heilige boeken uit de tempel ontvangen. Waarom schrijft Josephus dat in zijn Vita? Hij zegt zelf omdat er wordt beweerd dat hij van lage komaf is. Maar het laat ook zien dat hij trots is en statusgevoel heeft. Het is de trots die hem er toe brengt om zijn naam gecodeerd aan zijn evangelies en Handelingen toe te voegen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden