Los bericht bekijken
Oud 7 december 2017, 12:50   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Lucht / water of water / water?

Is deze laatste nog wel nuttig in de toekomst gezien de steeds lagere energie behoefte van de steeds beter geïsoleerde woningen?

Nadeel van lucht / water is dat wanneer je de warmte het meeste nodig hebt, de temperatuur van de lucht het laagste is. Bij water / water is de temperatuur zowat constant rond de 13 °c als ik me niet vergis waardoor deze laatste een beter rendement kan voorleggen.

Bij water / water dient men ook diepe boringen te doen (hoge kostprijs ook ), terwijl bij lucht / water alles zich bovengronds situeert. Ook eventueel extra vermogen kan op die manier eenvoudig worden aangepast.

Lucht / lucht maakt dan weer meer lawaai door regimewisselingen.
Ik heb water / water.
Boring met socarexdarm en vulling met glycol kostte in 2009 ongeveer 7000 euro.
Men moest 2 keer 87 meter diep boren, dan 4 keer 87 meter socarexdarm in de grond steken, de bochten werden gelast met een heel speciaal apparaat. Daarna vullen met aangelengde glycol (goede warmte opnemer en afgever).

Momenteel is het water 9,5 graden als het in de compressor komt en 7 graden als het terug naar onder gaat. Dit is een gesloten circuit, dit wordt aangeraden als er veel ijzer of kalk in het water zit, zo is er geen afzetting in de warmtewisselaar.

Lucht / water of lucht / lucht heeft inderdaad het nadeel dat er bij lage buitentemperaturen veel energie nodig is om het warm te krijgen.

Lucht / lucht heeft het voordeel dat je er ook mee kan koelen en luchtzuiveren.

Het nadeel van lucht / lucht is dat de koelleidingen tot aan de binnenunit moeten gaan. Weet dat de leiding lengte beperkt is en dat met het nieuwe gas R32 je deze leidingen niet overal door mag voeren.
De leidingen mogen enkel door een kamer lopen die een bepaalde inhoud heeft omdat, indien er een groot lek moest ontstaan, het mengsel lucht / gas niet meer dan een bepaalde verhouding mag hebben (R32 is brandbaar en kan in een bepaalde verhouding een explosie veroorzaken.

Moest ik een nieuw huis hebben dat goed geïsoleerd is, dan ging ik voor lucht / water.

Lucht lucht maak eigenlijk geen lawaai als je naar mitsubishi electric gaat.
Je kan dan kiezen voor wandmodel, radiatormodel of plafondmodel (met wegneembare tegels).
Panasonic is iets gebruiksvriendelijker voor inbouw in het plafond.


Weet ook dat de levensduur van een binnen en / of buitengroep beperkt is tot ongeveer 15 jaar.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 december 2017 om 12:54.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden