Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2018, 13:27   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat 'energie' betreft zou ik toch graag ook (véél) méér inspanningen zien m.h.o. op het terugdringen van de 'behoefte'
Je zou bijvoorbeeld alle wooneenheden die niet voldoen aan de norm van "nu", tussen nu en 2025 verplicht laten voldoen aan die norm. Indien niet voldaan, boetes of onbewoonbaar verklaren. Dat zal die vuile eigenaars en huisjesmelkers wel leren.
Als alternatief, en dat moet wel lukken, zou de overheid per "geviseerde" Belg 18m³ woonruimte die wel voldoet aan de normen kunnen voorzien.
Citaat:
Ik dacht ondermeer aan het herinvoeren van reflectoren om het wegennet af te bakenen, i.p.v. al die storende lampen, en het zoveel mogelijk vervangen van kruispunten door rotondes, zodat een heleboel verkeerslichten beschikbaar worden voor recyclage.
Vervijfvoudig de wegenbelastingen en de belastingen/taxen op brandstof voor privé voertuigen, en de hoeveelheid privé verkeer (woon/werk valt daar onder, staat prachtig op de loonfiches, zelfs bij mensen met een salariswagen) gaat terugvallen naar een minimum. Vrachtwagens en echte "werkvoertuigen" kunnen een speciale tank-pas aanvragen waarmee ze "accijnsarme" brandstof mogen tanken.

Ook passagiersvluchten kunnen we zo bekijken. Verhoog de luchthavenlasten per bezette passagierzetel met 300%, per onbezette met 500%. Doe iets soortgelijk voor vracht per ton.
Dit gaat de hoeveelheid vliegverkeer op lagere hoogte boven Blegië ongelofelijk verminderen.
Citaat:
Ik dacht bijvoorbeeld ook aan mogelijkheden om pakweg 'fitnesscentra' zelfredzaam te maken op het vlak van energievoorziening: de toestellen zouden niet alleen voor het trainen van de lichamen, maar ook voor het doen functioneren van de verwarming/airco en de verlichting dienen te zorgen.
Simpeler, vervang de binnenschepen van nu door sleepaken en galeien. Mensen die een fitness bezoeken kunnen zo veel nuttiger hun work-out doen. Hetzelfde voor pakjesdiensten. 4 wielerterroristen op een speciale cargobike kunnen gemakkelijk een halve ton aan vracht vervoeren.
Citaat:
Met een beetje verbeeldingskracht kunnen nog véél méér alternatieven worden bedacht, me dunkt.
Zeker. Verhoog de prijs op energie in het algemeen tot zulke hoogtes dat zelfs het laden van een mobiele telefoon voelbaar is in de portefeuille.
Citaat:
Wat kernenergie betreft kan ik moeilijk beweren dat ik daar een voorstander van ben, maar ik denk wel dat ik over voldoende realiteitsbesef beschik om mij voorlopig neer te leggen bij de 'feiten': met het huidige (en toekomstige) massale elektriciteitsverbruik zullen er nog héél lang kerncentrales nodig zijn.
Leg alle fossiele brandstof en kerncetrales stil, en laat de burger het zelf uitvogelen. De industrie alleen zal zijn plan wel trekken. Blijven ze, geen probleem, vertrekken ze, het milieu in België gespaard.
Citaat:
Hopelijk kan het in de (niet zo erg nabije) toekomst ook zonder.
het kan nu al. Het gaat alleen niet ten goede komen van ons comfort. Meh, als onze voorouders al blij waren met de Grotten van Han, dan moeten wij dat ook kunnen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden